Jump to content

Tikka T3 SuperVarmit VS Tikka M695 - 50 eller 56 lysåpning


dahlenlund

Recommended Posts

Skal gå til anskaffelse av en brukt rifle i cal. 6,5*55, det står mellom Tikka T3 SuperVarmit i syntet med kikkertsikte; Karl Zeiss Qonquest 6,5-20x50 MILDOT, eller en Tikka M695 i laminat med kikkertsikte; Nikon Monarch 2,5-10*56.

bruksområdet er hovedsakelig på rev, men også på storvilt og småvilt, siden jeg skal jakte åtejakt på rev bør det jo være en god lysåpning, er forskjellen stor mellom 50 og 56 lysåpning? og hvordan er kvalitets forskjellen mellom disse to typene sikter Zeiss og Nikon?

Link to comment
Share on other sites

Har en Tikka m695 i 6,5x55 med syntetisk stokk og akkurat samme kikkerten, denne kikkerten kan føles noe tung, men til elgjakt passer den helt fint, har også hatt hell på åtejakta med denne rifla også. Vil si det er en allsidig rifle, føles også noe mer stødig enn en T3, kan ha noe med at det er mindre plastikk? Ikke vet jeg, men allikevel en god rifle!

 

For å nevne kikkerten også: Kjøpte denne da jeg var ute etter en kikkert med stor lysåpning, og på et budsjett. Betalte ca 8000kr for denne, og vil si den er verdt pengene. Kikkerten er klar og fin, øyeavstanden passer meg utmerket. Har ikke problemer med å verken treffe eller å se hullene på 120m. Er nok heller skytteren som er dårlig enn kikkerten vil jeg påstå. God kikkert til prisen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...