Jump to content

Godkjent patronsamler, ikke ekspanderende. Klage?


Rango

Recommended Posts

Jeg søkte politet om tilatelse til å samle på patroner. Jeg søkte også om dispensasjon til å ha pansebrytende ammo. Nå har jeg fått tillatelsen, men med avslag om generell dispensasjon på panserbrytende ammo. Der må det søkes i hvert enkelt tilfelle og det må redegjøres for hvor patronen kommer fra.

Jeg fikk tilleg beskjed om: "Det er heller ikke lov å same på ammunisjon og prosjektiler med ekspanderende effekt til pistol og revolvere med sentertenning jf. våpenforskriften §8."

Dette reagerer jeg på. Paragrafen det henvises står det slik:

"

§ 8. Forbudt ammunisjon

Det er forbudt å erverve, eie eller inneha

a) panserbrytende ammunisjon, b)brannstiftende ammunisjon, c)eksplosiv ammunisjon, eller

d)ammunisjon og prosjektiler med ekspanderende effekt til pistol og revolver med sentertenning, med unntak av de tilfeller der dette brukes til øvelses- og konkurranseskyting. "

Det er altså lov med ekspandere ammunisjon til alle sivile eiere av pistoler og revolvere i norge i og med at det kun er øvelses- og konkuranse som er godkjent behov for å kjøpe og eie dette.

 

I mitt hode burde det da være en grei sak å få en generell dispensasjon på dette forbudet.

Jeg har rett til å klage over forvaltningsvedtaket i tre uker.

Tror folket det er noen mulighet til å komme frem med synet mitt og få tillatelse til dette? Hva har andre fått lov til å samle av forbudt ammunisjon?

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk også det samme svaret på min søknad, men i og med at jeg er konkurranseskytter vil jo dette ikke gjelde meg, derfor tenker jeg ikke noe mer over det.

Bare å vise frem et av våpenkorta mine, så har jeg jo lov å kjøpe den ammunisjonen likevel, ikke sant?

 

Bjørn

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...