Jump to content

Steyr Krag 22lr


Sammleren

Recommended Posts

Jeg har fått tak på en Steyr-Krag i 22lr uten opp borring til diopter med Hær merking, hvor ofte er det en ser sånne ting? Den har bare vært brukt til åpne sikter tydligvis...

Den er flott i finnish og løp som dere ser av bildene, stokken er selvsagt ikke noe pen siden den har vært ombygd i fra 6,5 på et tids punkt. Men hva heter modellen? Har kikket i den store boka og finner ikke noe, det betyr ikke at det ikke står noe der......

2v0bh4x.jpg

210y51h.jpg

11qmule.jpg

15yw3kp.jpg

Link to comment
Share on other sites

Forsvaret bygde om endel m94 langkrag til 22lr på 50-60 tallet for å bruke til opplæringsvåpen. Disse ble brukt bla av HV ungdom, lånt til skytterlag osv. Disse våpnene var i sirkulasjon i det militære systemet fram til ca 1990. Da fikk skytterlag slike våpen av forsvaret. Jeg regner med at en del av de steyr produserte kragene også ble brukt til ombygging.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

På de våpna hv ungdom brukte var det nok de åpne orginale kragsiktene. Om det var diopter montert var det nok sannsynligvis noen som hadde gjort dette på eget initiativ. Forresten er jo de åpne orginale kragsiktene ganske lik siktene på M98k-F1 som hv ungdom brukte som grovkalibervåpen i samme periode.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Det er jo et par uker siden siste innlegg på denne tråden, men jeg kan informere om at i Fredrikstad skytterlag brukte vi ombygde Krager i 22LR i juniorgruppa. Dette var rundt 1960, det vet jeg fordi jeg ble juniormester det året, og det står på pokalen! Disse Kragene var utrustet med diopter, og magasinlokket var fjernet. Løpet som var satt i var boret eksentrisk slik at med det originale sluttstykket fikk vi randtenning på 22 patronen. Disse riflene var meget presise, jeg presterte 24 blinker på rad i samlagsskytingen (eller hva det nå var). sisteskuddet dro jeg beklageligvis ut i en 8'er, og da raste jeg langt ned på premielista! Robert Larsen begynte med skyting året etter meg, og hadde sin første opplæring på disse Kragene!

 

Istmus

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...