Jump to content

Søylebedde Tikka M65, VAR: Fjerne avtrekk på Tikka M65


Osse

Recommended Posts

Skal gjøre en søylebeddejobb på min gamle Tikka M65 Sporter. Den har veldig slaskete tilpasning mellom treverk og kasse, særlig rekylklakken ligger romslig i treverket. Det er også tegn til komprimert treverk og derfor skal det søylebeddes.

Første spørsmål:

Ettersom alt treverket mellom bakre skrue og avtrekkerhus måtte fjernes blir det veldig mye griseri.

Er det noen som vet hvordan man fjerner et originalt avtrekk på Tikka M65? Det ser ut for å være 2 pinner som holder det på plass, kan jeg uten videre banke ut disse?

 

 

Her er et bilde som viser området rundt rekylklakken, og det er frest 16mm hull for søyle.

rekylklakk2.JPG?imgmax=800

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ikke det du spurte om, men da jeg søylebeddet min M55 som har samme avtrekksmekanisme, så turte jeg ikke å demontere. Det så ut som om pinnene var nitet over?

 

Uansett, det jeg gjorde var tape rundt avtrekksmekanismen slik at det ikke kunne komme noe inn. Funket som bare det, uten demontering.

Link to comment
Share on other sites

Ikke det du spurte om, men da jeg søylebeddet min M55 som har samme avtrekksmekanisme, så turte jeg ikke å demontere. Det så ut som om pinnene var nitet over?

 

Uansett, det jeg gjorde var tape rundt avtrekksmekanismen slik at det ikke kunne komme noe inn. Funket som bare det, uten demontering.

 

Da er vi to... jeg turte ikke jeg heller....

 

 

 

Guffen

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da er forberedelsene gjort, jeg har fjernet avtrekk og gjort plass for beddemasse. Søyler er kappet til riktig lengde. Selv om låskassa er sylindrisk bak har jeg valgt å bruke flate pillarer. Har fjernet avtrekket og fylt alle hull med podens modellleire. For å holde låskasse/stokk i posisjon fant jeg på å legge et par klatter vanlig epoksy i løpskanalen, nærmest en barrel-bedding. Dette vil senere holde stokk/låskasse på riktig plass. Ettersom jeg har fjernet rikelig med treverk kunne det hele blitt skjevt ellers. Tape eller o-ringer ble litt upraktisk ettersom det er så god klaring i pipekanalen.

Pillarene fra Brownells måler 8,5 mm innvendig, derfor har jeg lagt tape rundt skruene slik at pillarene blir sittende sentrert.

 

 

Har tatt ut 4-5 mm treverk rundt klakken, brukte en enkel håndoverfres.

 

DSC00755.JPG

 

Nå håper jeg at ingenting er oversett... Da er det bare å fylle i med beddemasse og håpe det beste.

DSC00821.JPG

 

 

 

Jeg mikser etter volum ved å pakke massen ned i 50ml sprøyter. 2,5:1 gir 50ml resin og 20ml herder.

DSC00827.JPG

 

Devcon Plastic Steel Putty ble akkurat såpass flytende at det går å bruke sprøyte for å få massen ned i hull og unngå luftlommer.

DSC00831.JPG

 

Søyle ferdig innklisset.

DSC00833.JPG

 

Her er stokken kommet på plass, nå er det bare å løsne klemma rundt pipa og la stå til herding.

DSC00840.JPG

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...