Jump to content

lys på revebås?


joakim88

Recommended Posts

Har tenkt å bygge en post der jeg kun dkal jakte rev, og den vil Stå på en plass der jaktlaget dumper rester etter slakt osv fra hjortejakta. Er det fortsatt lov å montere lys så lenge det sitter fast, eller er denne regelen KUN for låver/ hus osv osv?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Så lenge du har tilgang til strøm og får en fast installasjon er jeg ganske sikker på at det er lovlig, Lys er en stor fordel etter min mening, bruker det selv på de fleste åtene jeg jakter på, du ser reven lenge føre en du ellers ville gjort uten lampe, i tillegg får du brukt åten hele vinteren selv på de mørkeste nettene.

 

Lykke til :smile:

Link to comment
Share on other sites

det er vel ikke lett å bli klok på det her :P men jeg tror jeg dropper lys i første omgang, da dette er det sikkreste i forhold til regler.. om det etterhvert skulle vise seg å være lovelig å bruke lys, så kan jeg evetuelt etter montere dette :) eller jeg kan legge meg på en låve :P

Link to comment
Share on other sites

Dette sier loven:

 

 

LOV 1981-05-29 nr 38: Lov om jakt og fangst av vilt (viltloven).

§ 20. (bruk av våpen under jakt)

 

Til felling av vilt under jakt kan bare brukes skytevåpen med ladning av krutt.

 

Til jakt er bruk av hagle for mer enn to skudd og helautomatisk rifle forbudt.

 

Bruk av selvskudd til felling av vilt er forbudt. Det samme gjelder bruk av kunstig lys i jaktøyemed, bortsett fra åtejakt på rev, når lyskilden er fast anbragt på husvegg.

Departementet gir nærmere forskrifter om de skytevåpen og den ammunisjon som det skal være tillatt å bruke under jakt, og om hvordan våpen og ammunisjon skal oppbevares og medbringes under jakt.

 

Hele loven :arrow:http://www.lovdata.no/all/hl-19810529-038.html#map006

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...