Jump to content

Manglende trykkpunkt på m98


martinJ

Recommended Posts

Heisann, en av gutta i elglaget jeg har vært så heldig å få være med i høst har en gammel ombygd m98 med det som for meg ser ut som en orginal avtrekket.

Han som har børsa har klaget litt på avtrekket, så jeg ba om å få ta noen klikk, avtrekket var uten noen form for trykkpunkt, det var som å tøye en strikk som plutselig røyk. Noen som vet hva dette kommer av? ligger feilen i avtrekket eller sluttstykket? dersom en skal sette inn en mer moderne avtrkker (timney) er denne drop in?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

På en M98 må du ta av den fremre kulen på avtrekkeren. Det er den kulen som ligger an mot låskassa. Avtrekket er konstruert slik at når du har tatt inn trykkpunktet så skal avtrekkerhaken være bare bittelittegrann i inngrep med hanen når den bakre "kulen" på avtrekkeren får kontakt med låskassen. Når du presser avtrekket litt lenger inn så vil avtrekkerhaken gli ut av inngrep med hanen. I ditt tilfelle så går avtrekkerhaken ut av inngrep med hanen før den bakre kulen kommer i kontakt med låskassen. Når jeg sier "ta av" så mener jeg å bryne bort noen hundredeler om gangen og prøve. Avtrekket må adskilles for å komme til. Det skal ikke gjøres noe med hanens spennro eller avtrekkerhakens spennro. Disse kan poleres, men dersom de slipes ytterst slik at flaten blir avrundet mot tuppen av spennroen, så vil ikke avtrekkerhaken gå tilbake når du har tatt inn trykkpunkte og sluppet avtrekkeren ut igjen. Det enkleste er å la en børsemaker fikse det.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...