Jump to content

Mauser C96 til Praktisk


fanta_a

Recommended Posts

Har tenkt litt på å kjøpe meg en pistol som jeg kan bruke i praktisk. Da jeg er litt glad i det gamle (Svartkrutt rifler) tenkte jeg at jeg kunne jo prøve å finne noe som passer meg. Tre alternativer dukker da opp, Mauser C96, Luger P08 eller tilsvarende eller kanskje en sånn Kongsberg 1911.

 

Men er Mauser C96 i det hele tatt mulig å oppdrive? Og om så i 9mm varianten? Tenker litt på at reglene kanskje treffer denne da den har mulighet for foldestokk, men det står "påmontert" så går kansje greit om man "lover" å ikke ta det på?

 

Sakset fra en annen tråd her, regner med at det stemmer:

§ 2. Godkjente halvautomatiske pistoler

Halvautomatiske pistoler er godkjent for erverv, eie og inneha, jf. våpenforskriften § 7 annet ledd, med unntak av pistoler som har to eller flere av følgende egenskaper:

a) magasin som monteres utenfor pistolens grep,

b) gjenget pipe hvor det kan monteres pipeforlenger, flammedemper, fremre pistolgrep eller lyddemper,

c) hylse montert til pipen som helt eller delvis dekker denne og gjør det mulig å holde våpenet med dårligste hånd uten å bli brent,

d) vekt fra fabrikk på mer enn 1 400 gram, eller

e) våpen påmontert folde-, teleskop- eller lang stokk.

Pistoler som nevnt i første ledd bokstav a til e kan etter en konkret vurdering av Politidirektoratet godkjennes for erverv, eie og inneha, jf. våpenforskriften § 7 annet ledd.

 

Luger og 1911 ser jeg av og til på finn. Men har hørt at Luger veldig ofte har mange "klikk"? Og er da kanskje et veldig dårlig alternativ? (Ja jeg vet at C96 ikke har løst magasin)

 

Hilsen en som skyter fordi det er veldig gøy.

Link to comment
Share on other sites

Må innrømme at jeg mistenker denne tråden for å høre hjemme under off-topic, men kan la tvilen kommer trådstarter tilgode og gi noe info her. Mitt utgangspunkt er at jeg har både Luger og Kongsberg-Colt, samt at jeg har skutt noen hundre skudd med C96.

- Mauser C96 er å oppdrive, men de sirkulerer i hovedsak blant samlere. Auksjonshus som Hermann Historica selger endel av disse.

- C96 har (som originalt utstyrt) ikke mulighet for foldestokk, men originalhylsteret er av tre og kan monteres som skulderstokk.

- C96 finnes i mange varianter både med og uten løst magasin, men ikke regn med å finne ekstra magasiner til variantene med løst.

- Variantene med fast magasin lades med klips.

- C96 i praktisk skyting er reinspikka idioti.

- Luger er ikke mer forfulgt av klikk enn andre 9mm pistoler, men den er kilen på ladenivå i forhold til funksjonering.

- Kongsberg M/1914 er tilnærmet identisk med Colt 1911, ikke 1911A1. Den har dermed originalt noen av de finessene folk ofte ettermonterer på 1911A1 for bruk i praktisk, f.eks. flatt slagfjærhus, forlenget sleidestopp og lang avtrekker. MEN den har et hesteavtrekk av en annen verden sammenlignet med en konkurransetunet 1911A1.

 

Skal du skyte praktisk for å ha det gøy er mitt råd å kjøpe deg en moderne 1911A1 eller en 9mm du liker til standardklassen. C96, P08 og M/1914 er pr. idag samlervåpen og vil ikke gi deg i nærheten av den skytegleden du tror de skal gjøre. En ny pistol gir deg bedre driftssikkerhet, sannsynligvis bedre presisjon, og du ødelegger ikke en klassiker ved å forbedre avtrekket eller bytte deler etter personlige preferanser.

Link to comment
Share on other sites

Takker for et fyldig svar.

Ante ikke at det var et eget off-topic... men var så mange steder å velge mellom, endte opp med Praktisk.

Og ja C96 er ikke helt egnet til praktisk. Men men...

 

Om jeg går for en 1911 kan jeg jo i utgangspunktet gå for en kopi. Dem er det jo flust av.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...