Jump to content

Trenger hjelp til valg av amunisjon


Oslo85

Recommended Posts

Hei dere!

 

Dette er min første post her inne :)

 

Jeg kjøpte meg nylig en Weatherby PA-08 og er ralativt fersk innenfor dette. Det jeg lurer på er hvordan det er med amunisjon til denne hagla.

 

På XXL sine nettsider ref. '>http://www.xxl.no/jakt-vaapen/vaapen/hagler/weatherby-pa-08-synthetic-26-12-76-66-cm-1059549

står det at hagla tar alle typer patroner.

 

 

Jeg sendte en mail til jaktogfriluft.no for å forhøre meg rundt brukbare patroner til denne og fikk følgende til svar.

 

 

(Se utdrag av mail)

----- Original Message -----

From: Egil Dalholt

Sent: Wednesday, October 19, 2011 10:02 AM

Subject: RE: Valg av riktige haglepatroner

 

 

Hei,

 

Du kan ikke bruke slugs i denne , så sant du ikke har ei slug pipe .

 

 

Det finnes stål 24 grs patroner for lerdueskyting ca Kr 2,- stk ca 1,80 om du kjøper hel kasse (250stk)

 

Om det står atden er godkjent for stål , er vel 35 grs ok , men tipper at du må ha ½ boring eller mer åpen for og bruke dette .

 

mvh,

 

Egil

 

tlf +47 370 60700

 

fax +47 370 60702

 

http://www.jaktogfriluft.no" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

egil@jaktogfriluft.no

 

 

 

Sendt: 19. oktober 2011 09:32

Til: Firmapost

Emne: Valg av riktige haglepatroner

 

 

Hei!

 

 

 

Jeg har en Weatherby PA-08 som er godkjent til å skyte stål med.

 

Link: http://www.weatherby.com/product/shotgu ... _synthetic" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

 

Passer disse hagle patronene til denne?

 

 

 

ROTTWEIL BRENNEKE 12/76 MAGNUM SLUG

 

 

REMINGTON SHURSHOT STEEL FIELD 12/70 35GR #4

 

 

Finnes det billigere alternative patroner som egner seg til lerdue skyting

Mitt spm: Tar ikke denne slug og hva er en slug-pipe?

Link to comment
Share on other sites

Hvis du har en 12/76 eller 12 3" magnum pipe, da kan du bruke Brenneke magnum slugs på det løpet du har, men husk at du ikke bør bruke trangere choker enn modified eller halvchoke. Slugs brukes i glattløpete hagler, og i riflete løp brukes kun Sabot slugs med plasthylse rundt slugen for å gå med rillene.

 

Forskjellen er at Brenneke 12/70 har utgangshastighet på 415 ms, og den 12/70 magnum har 435 ms. Energi forskjellen er ikke noe å skryte av, fordi den ikke magnum har ca. 2700 joule, mens magnum ligger på bare 2900 joule. Ikke bruk magnum ladninger på løp hvor det bare står 12/70 eller 12 2 3/4.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
En slugpipe har riller/bommer som en riflepipe har. Det får prosjektilet til å rotere som igjen gir bedre presisjon.

 

Jeg har ikke slugpipe i o/u hagla mi, men skyter slug i blant. Min har ikke tatt skade av det.

 

 

En slugpipa kan vara MED eller UTAN räfflor ! däremot funkar det inte bra i tex mossberg 3,5" 835-935 ultimag som har kal 10 lopp.

 

en sk slug-pipa har oftast sikten eller fäste för kikare eller rödpunkt

 

 

/ P

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...