Jump to content

Bukker i brunst


auting

Recommended Posts

Vi selger slaktene til by`n :wink:

Seriøst: Kjøttet av en bukk smaker ikke brunst om man håndterer det riktig. Det er snakk om å bruke sunn fornuft og flå vekk bukskinn før man gjør mer. Engangshansker brukes og kastes ofte.

Skal jeg skyte bukk, gjør jeg det heller i oktober enn i november/desember. De slaktene jeg har sett av sent skutte bukker, avmagret etter brunsten, er et sorgens kapittel. Har en viltslakter som kjøper noen dyr her. Han vil at bukkene skal ha litt fett på seg. Utsprungne bukker som er blå i kjøttet kjøper han ikke.

Ideelt sett burde kan kanskje skutt bukkene i september, men det er ikke like lett over alt. Og da er gjerne fettprosenten så høg at man kan fylle ei bøtte med det.

Hygiene, hygiene, hygiene. Det er slakteren som setter smaken, ikke slaktet.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjeld brunstsmak på hjortakjøtet, kjem det av uforsiktig slakting. Me pla flå vekk alt det skinnet under buken som "luktar", først. Ta med rikeleg. Ta aldri på kjøtet med brunstlukt på fingrane. Har aldri merka usmak, sjølv på større bukkar.

 

Når det gjeld rein er det annleis. Der går brunstsmaken rett over i kjøtet.

Link to comment
Share on other sites

Slakting er ein viktig del av det å gå på jakt, men det viser seg at stadig færre kan dette. Resultatet er at mykje godt kjøt blir øydelagt.

 

http://nrk.no/nyheter/distrikt/more_og_ ... /1.7837759" target="_blank" target="_blank

 

 

Hos oss har alltid "gamlekara" tatt seg av flåing. Dei har ifølge seg sjøl udiskutabel kunnskap om slakt og vil ikkje høyre på idear.

Når eg ser på svara eg har fått så ser det ut som vi yngre må tørre å stå fram for å få prioritert hygiene.

"Gamlekara" påstår at brunstsmak ikkje kan unngåast og einaste løysing er å la være å skyte bukk i brunst.

 

Artikkelen legg skylda på unge som slurvar, men hos oss er nok problemet uvaner som har gått i tradisjon frå "gamlekara".

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...