Jump to content

Med lånt våpen til Sverige - via Finland


Barbarosso

Recommended Posts

For oss som bor i Troms er det kjapt å komme seg en tur over grensa til Sverige for storfugljakt. Men så har det seg slik at jeg får låne ei Sako Vixen i .222 hos en kamerat for toppjakt. Et betraktelig bedre alternativ enn elgbørsa mi.

 

Men så til utfordringen; Korteste vei til Sverige er for oss via Finland. Har noen en erfaring å dele angående reise med lånt våpen over landegrensene? Har selvsagt utlånserklæring og våpenkort fra eier av våpenet, samt eget våpenkort som viser at jeg kan ha slike våpen.

 

Jurister? Anyone?

 

B

Link to comment
Share on other sites

Jeg bor heldigvis på Innlandet, så for oss er det kortere å kjøre over Bjørnefjell. I september reiste vi til Finland på skyting, og det var flere av rifleskytterne som hadde lånte våpen. For sikkerhets skyld hadde de skrevet til Tollvesenet på forhånd om saken og hadde med svarbrevet ved grensepassering. Da gikk alt uten problemer.

 

Men det ryktes at finnene kan være litt vanskelige når man reiser med lånt våpen. Har du regnet på hvor lang omvei det blir å reise via Bjørnefjell? Jeg ser ikke bort fra at en eventuell omvei er såpass kort at det lønner seg å skippe Finlandgjennomreisen.

Link to comment
Share on other sites

Finlenderne kan være vanskelige med lånte våpen. Det største problemet er at tolking av reglene kan variere fra tollsted til tollsted. Vil du være helt sikker så kan du sende mail til tollstedssjefene på de tollstedene du skal passere. Print ut mailen så du kan vise den til den tollfunksjonæren som er på vakt. Det bruker å ha større virkning å vise fram et brev eller mail med underskriften til den lokale sjefen enn å vise til et regelverk. Har møtt tollere som arrogant sier at "JEG TOLKER DEN PARAGRAFEN SLIK!" Selv om alle som kan lese, klart ser at regelen sier det motsatte!

Link to comment
Share on other sites

Det er nok mer det mentale enn den faktiske distansen. Men 11 mil x 2 er vel lite sammenlignet med et par timer på et finsk tollkontor... Har før stått på grensa mens en trekuk sjekka om jeg hadde betalt årsavgift på bilen, i mai.... Riktignok en norsk toller.

 

Men så til temaet, det må jo være folk som vil til afrika og som ikke har en 416 Rigby - mens naboen har en... Og selv om Afrika har kommet lengre enn Finland på mange områder, burde jo saken i prinsippet være lik. Og Finland og Sverige er jo EU-land, er ikke våpenpasset en EU-oppfinnelse?

Link to comment
Share on other sites

Da kom svaret fra Tollvesenet:

 

"¨Lån av våpen til Sverige:

 

- Den som låner ut våpenet, må skrive en fullmakt som gir vedkommende som låner våpenet tillatelse til å benytte det under en tidsangitt periode.

- Den som låner våpen, må selv ha våpenkort på annet våpen (svensk bestemmelse sier at enhver som medbringer våpen midlertidig må: ” … ha tillstånd att bära vapen”).

- Den som låner ut våpenet, skal oppgi fullt navn, adresse og fødselsnummer på seg selv; samt fortrinnsvis kopi av sitt våpenkort (gamle typen kort, begge sider).

- Hvis ikke kopi av våpenkort, skal kortets nummer samt utstedende politikammer oppgis.

- Fødselsnummer og navn på den som låner våpenet må også oppgis, sammen med beskrivelse av våpen.

 

Husk at våpenet må registreres inn til Sverige.

 

Her er link til utfylling av skjema på svensk toll sin nettside:

 

https://tid.tullverket.se/svd/SVD_Information.aspx

 

Det er viktig at du avbooker registreringen når du har returnert til Norge.

 

Når det gjelder Finland så er det ikke lov og medbringe lånt våpen/våpenkort, nærmere bestemmelser fås ved og kontakte finske tollmyndigheter."

 

Så da er saken klar.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...