Jump to content

Dan Wesson, fordeler og ulemper


El Gringo

Recommended Posts

Driver og funderer endel på å anskaffe en gammel Dan Wesson i 44 mag. til Magnumfelt 2.

De har vært ute av produksjon noen år, så jeg lurer på hvordan det er med tilgang på reservedeler til disse ?

Produksjonen av Dan Wesson har riktignok blitt gjenopptatt (eies nå av CZ USA), men det dreier seg om helt nye konstruksjoner slik at delene til de nye neppe kan brukes i de gamle.

Er det noen sjapper/nettbutikker som sitter på deler ?

 

Har hørt endel om disse revolverne, både positivt og negativt.

På den positive siden nevnes gjerne krafig konstruksjon, god presisjon og godt avtrekk, men på den negative nevnes dårlig finish og mangelfull kvalitetskontroll til tider.

Er det noen av dere der ute som har personlige erfaringer med disse revolverne ?

Tar imot både positivt og negativt med takk.

Link to comment
Share on other sites

aner ikke hvor man finner deler til disse.

men jeg har eid en .357 maximum.angrer på at jeg solgte den,men noen ganger trenger man penger.

syns det var bra finish på den jeg hadde.det samme på de andre jeg har vært borti.presis og godt avtrekk,som du nevner.

eneste jeg kan klage på er at originalgrepet var som å holde i ett vått såpestykke,men det blei fort skifta.

kunne godt tenke meg en til,men det blir en FA først.

var vel ikke så mye hjelp detta,men jeg var hvertfall meget godt fornøyd med min.

Link to comment
Share on other sites

Har pt. 2 DW i 44 mag og har vært i skytekontakt med over 10 til. De er svært solide, så med mindre du ødelegger en del selv, er det lite trolig at du kommer til å trenge deler p.g.a. slitasje. Det har nok vært en del variasjon i kvalitet på dem. Dette igjen har ført til varierende presisjon. Til Mag 2 bør den være bra, forutsatt at du får til et bra DA avtrekk og ikke har problem med vekta. En 10" (reelt 9,7") med ventilert lett mantel, veier like under 1800 g. Noen av de første kom med 10" løp og ble "overvektige" i forhold til metallsilhuettens produksjons regel. De ble også levert med ventilert full lug mantel og veide da over 2 kg. Hadde selv en slik, antagelig den første som kom til landet. Kjøpt hos Schou, da de faktisk var en våpenbutikk. Ad skjefte, gå for Houge.

Link to comment
Share on other sites

Vet av en som ligger hos en forhandler (resultat av beslag, levert inn for salg) i .44 Mag.

 

Har skutt med den så vidt, presist og solid våpen, om du vil kan jeg høre med eieren å han hadde tenkt seg....

Ja, det vil jeg kjempegjerne at du gjør :D

Fint om du også finner ut hvilken årsmodell/utgave det er.

Det skal visstnok ha endel å si på kvaliteten når/hvor de er produsert.

De eldste hadde bl.a. matt tønneutløser mot glatt på de nyere.

De litt nyere har også avtrekkstopp i bakkant av avtrekkerbøylen, så de skal være greie å kjenne igjen etter hva jeg har klart å lese meg til på nettet.

Link to comment
Share on other sites

Alle hadde avtrekkstopper i bakkant av avtrekkerbøylsen. Ad matt utløser knast, kan ikke jeg huske at jeg har observert forskjell på noen, hverken den første jeg kjøpte i 82/83, eller de seinere. Noen sier Monsson produserte er dårlige, andre at de er svært bra. Før konkurs hete de Dan Wesson, etter Wesson Arms. Mener de er prod på tre forskjellige adresser, før CZ overtok. Tror ikke Linstad tok inn noen de siste 15 år. Han var "hoff leverandør" til metallsilhuett miljøet. Har ikke hørt om sideimport av DW/WA utenom de våpen som skytterne selv importerte fra feks IHMSA (gjorde det selv)

Link to comment
Share on other sites

Alle hadde avtrekkstopper i bakkant av avtrekkerbøylsen. Ad matt utløser knast, kan ikke jeg huske at jeg har observert forskjell på noen, hverken den første jeg kjøpte i 82/83, eller de seinere. Noen sier Monsson produserte er dårlige, andre at de er svært bra. Før konkurs hete de Dan Wesson, etter Wesson Arms. Mener de er prod på tre forskjellige adresser, før CZ overtok. Tror ikke Linstad tok inn noen de siste 15 år. Han var "hoff leverandør" til metallsilhuett miljøet. Har ikke hørt om sideimport av DW/WA utenom de våpen som skytterne selv importerte fra feks IHMSA (gjorde det selv)

Jeg leste på et eller annet forum at de eldste ikke hadde denne stopperen.

Videre skal de litt nyere ha en styreknast på ramma som går inn i et spor på pipeskjoldet, noe de riktig gamle ikke skal ha.

De kjempegamle skal også ha pipemutter som stikker på utsiden av skjoldet, mens den er senket inn i skjoldet på de noe nyere.

Link to comment
Share on other sites

Det er rett med styreknasten, men mutteren var på de tidligste . 357 modellene. De som ble prod av High Standard og de aller første fra DW. Ingen på stor ramma ble levert med utvendig mutter, tror heller ingen av .22 modellene, som om jeg ikke husker feil, kom omtrent samtidig med introduksjonen av stor ramma, (først i 44, deretter i 41 og 45 colt og på lenger ramme i 357 Super Mag og 445 Super Mag) hadde utvendig mutter.

Link to comment
Share on other sites

Det er rett med styreknasten, men mutteren var på de tidligste . 357 modellene. De som ble prod av High Standard og de aller første fra DW. Ingen på stor ramma ble levert med utvendig mutter, tror heller ingen av .22 modellene, som om jeg ikke husker feil, kom omtrent samtidig med introduksjonen av stor ramma, (først i 44, deretter i 41 og 45 colt og på lenger ramme i 357 Super Mag og 445 Super Mag) hadde utvendig mutter.

Det ser ut som du har god peiling på disse revolverne, så du må gjerne øse av din kunnskap.

Setter pris på alt som kan være til hjelp.

Har lest om pipemutre som løsner etter noen skudd, røffe kamre i tønna osv.

Hva må man se etter ?

Hvordan er det med sizingen på kammerhalsene kontra selve løpet ?

Hvilke kuler foretrekker disse ?

Øs på med det du vet. :)

Link to comment
Share on other sites

Har også opplevd at pipemutter løsner. Løpet har også lett for å skru seg ut av ramma (nei ikke UT). Sparsomt med loctite har vært min løsning. Pipemuttrene blir lett ødelagt i spor for trekker. Da må man vri av hele mantelen og knekke styrepinnen. Løps dim og kammer åpninger pleier være svært ideelle på DW. Røffe kammer, ja. I tillegg kan kammera være på pluss siden i dim. Forsiktig polering ok, men for min del har jeg betraktet det som max når hylsene henger. DW gir til tross for lange løp ikke spesiellty høy hastighet. Dette antar jeg kommer av at sylinderen fjærer bakover mye mer enn ved andre konstruksjoner i skudd øyeblikket.

 

 

 

PNMF= C.Patron

Link to comment
Share on other sites

Driver og funderer endel på å anskaffe en gammel Dan Wesson i 44 mag. til Magnumfelt 2.

De har vært ute av produksjon noen år, så jeg lurer på hvordan det er med tilgang på reservedeler til disse ?

Produksjonen av Dan Wesson har riktignok blitt gjenopptatt (eies nå av CZ USA), men det dreier seg om helt nye konstruksjoner slik at delene til de nye neppe kan brukes i de gamle.

Er det noen sjapper/nettbutikker som sitter på deler ?

 

Har hørt endel om disse revolverne, både positivt og negativt.

På den positive siden nevnes gjerne krafig konstruksjon, god presisjon og godt avtrekk, men på den negative nevnes dårlig finish og mangelfull kvalitetskontroll til tider.

Er det noen av dere der ute som har personlige erfaringer med disse revolverne ?

Tar imot både positivt og negativt med takk.

 

 

Her står det litt info: http://www.notpurfect.com/main/dwrev.htm

 

Deler kan du nok få her i landet gjennom midwaynorge.com

 

Tyngden og avtrekk passer godt til magnum, hvis man er redd for at skruer løsner, bruker man en myk loctite.

 

At brukeren kan tilpasse avstand tønne/løp er også en spesiell finesse.

 

Revolverne er presise, og akkurat så treffsikre som skytteren :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Om det er noen der ute som har et tips om hvor jeg kan få tak i et pent eksemplar av Dan Wesson 44 mag. (helst med 10" pipe) mottas det med takk :D

 

Tja....jeg har en DW 44mag med 10" løp som jeg vurderer å selge...send meg en email

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...