Jump to content

Hjelp til tyding av merker på 25års gammel hagle.


dachdexter

Recommended Posts

Hei.

Jeg har arvet en hagle. Det er en sauer 12/70 s/s mener og tyde at det er trangboring 1/4 og 3/4.

Det er de to tegnene som er ringet i rødt som jeg ikke skjønner hva er.

 

 

Er det noen som kan svare meg på dette, og om jeg kan skyte stål med denne?

Skal bare bruke stål til lerdue skyting.

Mange takk på forhånd :)

 

IMAG0195.jpg

dette er det ene tegnet

Untitled.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

"286" betyr at hagla ble trykkprøvd i februar 1986. Det andre tegnet betyr at den ble godkjent for røyksvakt krutt i Suhl.

 

Denne hagla anser jeg det som uproblematisk å skyte lerdueladninger i stål med fra høyrepipa..forutsatt at du ikke planlegger å banke noen tusen skudd gjennom den årlig.. Det er den nemlig ikke lagd for, uansett ammo..

Link to comment
Share on other sites

Problemet med stålhagl og trangboring i en hagle som er konstruert for blyhagl er at stålhaglene er mye hardere, og følgelig krever mer kraft å komprimere gjennom trangboringen. Dette medfører høyere trykkoppbygning bak haglladningen, og kan føre til skade på løpet i form av "skytebul" like før trangboringen, eller i enkelte tilfeller løpssprenging. Løp som er bygget for bruk med stålhagl har trangboringen strukket ut i lengderetningen eller tykkere gods for å enten gi en mer skånsom kompresjon eller motstå trykket.

 

Ad

Den er merket m/m på begge løp etter kaliber betengnelse (12/70 m/m)

I mitt hode er den da 1/4 på begge løp, er det rett?

Denne stemplingen sier ingenting om trangboringen, den angir bare at haglen er i kaliber 12 og har 70mm kammerlengde på begge løp.

Link to comment
Share on other sites

Aha :) Takk Raudnakke

 

Men... jeg finner ikke noen stempel for trangboring på min, synes det er litt snodig...

Eventuelt kan det være stemplet lenger frem, altså på undersiden av selve løpet. Løpene er lakket på et vis av tidligere eier å det er lagt litt tykt på bakerst...

 

Hva vil 1/4 være i milimeter om jeg måler munningen??

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...