Jump to content

Jakthund som bor hos andre.


Lars77

Recommended Posts

Ønsker å høre litt hva som finnes av erfaringer, tips og råd ift jakthund, når en har praktiske utfordinger ved hundehold.

Lidenskapelig jeger som jeg er, har jeg kommet dit at fordelen ved å ha en egen hund tilgjenglig for storviltjakt vil være betydelig.

Utfordingen er at det for meg ikke er praktisk gjennomførbart å ha en hund hjemme. Per nå iallefall er dette udiskutabelt bla med tanke på familesituasjon med småbarn, tid til disp i det dalige ift å følge opp en hund, allergi osv.

 

Jeg har imidlertid en tanke om at jeg kan ha en hund som er min, men som bor hos noen andre.

 

Jeg kan stå for alle kostnader, samt evt betale en pris for at noen har hunden hos seg. Videre vil jeg kunne prioritere tid for trening av hunden opp mot jakt, godkjenninger osv. I jakta skal jeg selvfølgelig bruke hunden selv som jakthund og den må kunne være disponibel for meg når jeg måtte ønske det hele året.

Kort sagt: Hunden vil bli noen andres familiehund, mens den blir min jakthund og jeg står for alle utgifter.

 

Vil noe slikt kunne fungere brukbart? Noen som har erfaringer med et slikt samarbeid/avtale? Hva er normalt å evt betale for at noen er "fosterforeldre" for en hund, utover utgifter knyttet til fôr, veterinær osv?

Noen som har erfaringer med hvor lett eller vanskelig det er å finne slike "fosterforeldre"?

Link to comment
Share on other sites

Finner du folk du kan stole på og som holder hunden i bra fysisk form resten av sesongen så er vel det der en drømmesituasjon.

Det bør vel være folk du kjenner godt og skriv en nøye gjennomtenkt kontrakt på det i så fall!

Å få folk til å ha en hund på de premisser blir jo enda mer spesielt enn å ha hund på fôr og der er det ofte mye tull og diskusjoner selv med bra kontrakter.

Er ikke bikkjene som det pleier å bli problemer med i slike saker. Heller fôrvertene

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan stå for alle kostnader, samt evt betale en pris for at noen har hunden hos seg.

 

Dette er etter min meining ein litt for "god" avtale for dei som har hunden til dagleg. Lat dei ta litt av td forutgiftene, så føler dei kanskje meir på at det også er "deira" hund. Elles ville eg ha valt ein hund der det mentale er 100% i orden. Hunden bør vera kontaktsøkjande og lite reservert mot menneske og barn. Gi familien rettleiing når det gjeld kvardagsdressur, ikkje minst gneldring og gøying.

Link to comment
Share on other sites

Nå kjenner jeg en gammel kar med hundgård som er tom for tiden. Denne karen har hatt flere Jaktchampioner og glemt mer om elghunder enn de fleste noen gang kommer til å lære. Spørsmålet er om du holder til i nærheten. Send meg PM om hvor du bor og jeg kan lufte tanken for han.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan stå for alle kostnader, samt evt betale en pris for at noen har hunden hos seg.

 

Dette er etter min meining ein litt for "god" avtale for dei som har hunden til dagleg. Lat dei ta litt av td forutgiftene, så føler dei kanskje meir på at det også er "deira" hund. Elles ville eg ha valt ein hund der det mentale er 100% i orden. Hunden bør vera kontaktsøkjande og lite reservert mot menneske og barn. Gi familien rettleiing når det gjeld kvardagsdressur, ikkje minst gneldring og gøying.

 

Det er vel kanskje her hunden ligger begravet for de fleste da, at det ikke fullt ut er "deres" hund, selv om alle kostnader er dekket. Det er tross alt minimalt en hund koster kontra hvor mye arbeid og bryderi det er å faktisk ha den.

 

Skulle ha vært en ganske god deal for min del også før jeg hadde passa andres bikkjer.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...