Jump to content

Hylser - leverandører - komponenter


mogster

Recommended Posts

Hei

Er så vidt begynt å lade noen patroner selv, og planlegger å sysle litt med dette i vinter.

 

Problemet er å finne stabile oppskrifter og leverandører/komponenter.

 

For å lade selv tenkte jeg å ta utgangspunktet i brukt hylser som er tilgjengelige i stort monn, dvs på leirduebanen.

Ser att de fleste hylsene her er cheditte, og noen fiocchi med 7 mm bunn.

 

Spørsmål 1:

Når det refereres til cheddite, er det bare en type, og fiocchi er 7 mm generelt? (i oppskriftene)

 

Spørsmål 2:

Primere, er ofte fiocchi og cheditte i oppskrifter, mens cci, federal og winchester er det man får kjøpt.

Forslag til løsning på dette?

 

Spørsmål 3:

Wads - hvor mye utslag er det egentlig ved bytte av wads? 10% 15 %?

Mange ladninger ligger så langt unna maks trykk, har da en endring av wads den store betydningen?

oppskriftene til una ser ut til å være ok mhp krutt, men wads, hvor får man fatt i dette nå una ikke selger dem?

 

Spørsmål 4:

Trykk

Slik jeg oppfatter det så er standard trykket 740 bar/10750 psi, magnum /high performance utgaver skal takle 1050 bar/15250 psi - ref CIP (fleur de lys merket)

amerikanske 3" våpen er beregnet for 14 000 psi.

 

Altså moderne våpen har en god margin mot standard trykket på 740 bar ?

 

Spørsmål 5:

Er det en leverandør som kan levere alle komponenter til en fornuftig pris her i norge?

har sendt noen mailer til UNA, men ikke fått noe svar....er butikken stengt der?

 

 

mvh

pgm

Link to comment
Share on other sites

Spørsmål 1:

Når det refereres til cheddite, er det bare en type, og fiocchi er 7 mm generelt? (i oppskriftene)

Cheddite har fler tykkelser av basewad, du må kontrollere hver batch. Har til gode å se en fiocchi større enn 7mm. Vær obs på at Nobel Sport ser ut som Cheddite men har betydelig tykkere basewad

 

Spørsmål 2:

Primere, er ofte fiocchi og cheditte i oppskrifter, mens cci, federal og winchester er det man får kjøpt.

Forslag til løsning på dette?

Staffans vapen har cheddite og fio616, alternativt finnes det i Danmark

 

Spørsmål 3:

Wads - hvor mye utslag er det egentlig ved bytte av wads? 10% 15 %?

Mange ladninger ligger så langt unna maks trykk, har da en endring av wads den store betydningen?

oppskriftene til una ser ut til å være ok mhp krutt, men wads, hvor får man fatt i dette nå una ikke selger dem?

Ingen vet hvor mye utslaget kan være derfor anbefales det ganske enkelt å holde seg til dataene, UNA selges konvensjonelle wads under eget navn. Eks UNA65 = VP65/S32 = B&P 32. Balistic gjør det samme med B&P/Gualandi

 

Spørsmål 4:

Trykk

Slik jeg oppfatter det så er standard trykket 740 bar/10750 psi, magnum /high performance utgaver skal takle 1050 bar/15250 psi - ref CIP (fleur de lys merket)

amerikanske 3" våpen er beregnet for 14 000 psi.

 

Altså moderne våpen har en god margin mot standard trykket på 740 bar ?

Har du ett moderne våpen er det bare å holde seg til oppgitt data samt kontrollere at chokene dine tåler stålhagl. 740 bar tilsvarer 10700 psi, maks arbeidstrykk for kaliber 12 er 11500

 

Spørsmål 5:

Er det en leverandør som kan levere alle komponenter til en fornuftig pris her i norge?

har sendt noen mailer til UNA, men ikke fått noe svar....er butikken stengt der?

Enklere og billigere å se til utlandet med unntak av tennhetter og krutt

Link to comment
Share on other sites

Spørsmål 2:

Primere, er ofte fiocchi og cheditte i oppskrifter, mens cci, federal og winchester er det man får kjøpt.

Forslag til løsning på dette?

Staffans vapen har cheddite og fio616, alternativt finnes det i Danmark

 

 

Bare for å henge meg på; jeg har en rapport liggende fra en amerikansk kilde som har prøvd forskjellige hetter og deres betydning for kammertrykk. Testresultatene derfra er ganske klare; en ladning med en hette kan være helt fin, mens eksakt samme ladning med annen hette kan være overtrykk.

Jeg har trykkmålt dette selv også. Samme ladning med CCI 209, Remington STS 209P, Fiocchi 616 og Federal 209A. I den spesifikke kombinasjonen ga CCI hetta en patron som var helt fin på trykk. Med Federal hette var den et godt stykke over maxktrykk. Nå tror ikke jeg at hagler generelt flyr i lufta ved litt overtrykk. Problemet er at du ikke har noe ordentlige indikasjoner før den gjør det. Jeg tror også at gjentagende mye skyting med littTM overtrykk kan resultere i ting du helst ikke vil skal skje. Derfor er det like greit å holde seg til ladetabellene.

 

Så til

Spørsmål 5:

Er det en leverandør som kan levere alle komponenter til en fornuftig pris her i norge?

Nei.

Link to comment
Share on other sites

Alt utenom krutt (muligens hetter, litt usikker her) er helt problemfritt.

Krutt kan du søke om å ta inn. Sender da søknad med kopi av våpenkort pluss litt mer opplysninger på ferdig-skjema fra Direktoratet for Sivilt Beredskap. Ligger en tråd fra før her som omhandler denne prosedyren.

 

Jeg er litt usikker på dette med tennhetter. Iflg. Ballistic Products i USA er det ikke hazmat på hylser med tennhette i. Det stemmer bra med at jeg fikk hylser fra Siarm i Italia med hetter uten problem. Tror kanskje problemet kommer når det er snakk om rene brett med hetter. Uansett, det er greit å ha godkjent søknad fra DSB i hånda. Det er gratis, tar litt tid og krever litt, men du verden så godt å kjøre over grensa med helt rent mel. Koster tross alt litt dette kruttet. Du kjører ikke åtti mil til Staffans og tar med deg en eller to kruttbokser hjem.

 

S

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

ang hylser og mellomladninger- hva med messinghylser og filtforladning. myke hagl og skillingsbrett. husker min far drev på med det. kruttvekta var en hjemmelaget "øse" med strøkent mål. har vert på tanken å lade ammo selv men hvis man skal lese bøker tykke som telefonkataloger flere ganger, samt pugge vader teknologi + + så gidder jeg rettogslett ikke. den gamle kongsbergen og central arms sideløperen til min far henger på veggen nå.. dei har overlevet alle hjemmesnekra skudda han "komponerte"... kanskje flaks? vel spørsmålet mitt er egentlig- finnes det lenger messinghylser,filtmellomladning,enkel kruttøse,og enkel oppskrift? eller er det nødvendig å gjøre det så omstendig som jeg har fått inntrykk av at det er ved å lese seg opp hær på kammeret.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...