Jump to content

Preparering av ElgGevir, "effekter"


Knudi12

Recommended Posts

Hei! :) Skjøt netopp min første elg- en fin 4 tagger elgokse. Jeg har kokt, bleket, og snart hengt den opp på plate..

 

Uansett, noen som har erfaringer/ideer, med led lys på plata, eller noe liknende, som en kul effekt?

Tenkte at det kunne være litt fint..

 

Tak for svar/inspill!

Link to comment
Share on other sites

Kringebrigtsen: det finnes en tråd om akkurat dette.

 

Men et godt tips før koking er: ta ut hjernen av dyret og skjær vekk mest mulig av skallen. La den deretter ligger 2-4 døgn i vann. Aller helst rennende vann. Da løser kjøttet seg mye mer opp!

 

Laget en steg for steg sak på bloggen for et par år siden http://erikroysland.blogspot.com/2009/1 ... del-1.html

 

Sorry for evt. off topic.

 

Når det gjelder platene så liker jeg vannbasert beis. Synes det er mange kule farger, samt at de gir en annen glans på ting. Freser kantene på forhånd og pusser vekk rufsete partier. Legger på beisen ofte med svamp og lar de freste kantene være ufarget. Legger ofte klarlakk på dette.

Link to comment
Share on other sites

Eller bare gjøre det på den late måten.. knyt hode fast i en stor stein å legge det å fjæra just under hav flata når det er fjæra sjø.

For oss som bor langs kysten vel og merke. Gjorde det med min første okse. Det lå der i noen uker, å det var ikke et gram kjøtt igjen på det da det ble tatt opp.

Link to comment
Share on other sites

Gjorde det samme som "pedersen" ikke et microgram med kjøtt igjen. Senka det ned på 26 meter, noe som jeg i ettertid synes var for dypt. Når jeg tok opp geviret piplet det blodvann ut av horna.

Uansett latmanns jobb. Ikke kjøttfilla igjen, men luktet pyton.

Brukte høytrykkspyleren for å få bort mest mulig lukt...

Hengte opp herligheten og det ble markerte (lys brune) striper, rundt der jeg hadde hengt opp/ remmer rundt hornene. (tabbe).

 

Skallen er kritthvit. Dampet den litt i Omo Color.

Merker rundt der stroppene var da jeg hengte opp skallen.

Etter et år ute i skyggen lukter det ikke noe.

 

Resultatet ble bra, hvis man ser bort fra opphengsmerkene rund hornene.

Skitt jakt.

Link to comment
Share on other sites

Det jeg gjorde..

 

Sagde fra bunnen av nesebeinet og opp ca. midt på øyet, flådde det, tok vekk mest mulig bein/sener og hjernen.. Deretter kokte jeg opp vann og heiv hodet oppi, lot det koke i 2-3 timer, pirket vekk alt det jeg fikk vekk, og slik gjorde jeg helt til alt dritt og lort var av.. Høytrykkspyleren ble også brukt ett par ganger.. Så pusset jeg hele hodet med pussemaskin, tok på 10% hydrogenpardoksid i to runder- resultat-HELT HVIT :)

Link to comment
Share on other sites

Gjorde det samme som "pedersen" ikke et microgram med kjøtt igjen. Senka det ned på 26 meter, noe som jeg i ettertid synes var for dypt. Når jeg tok opp geviret piplet det blodvann ut av horna.

Uansett latmanns jobb. Ikke kjøttfilla igjen, men luktet pyton.

Brukte høytrykkspyleren for å få bort mest mulig lukt...

Hengte opp herligheten og det ble markerte (lys brune) striper, rundt der jeg hadde hengt opp/ remmer rundt hornene. (tabbe).

 

Skallen er kritthvit. Dampet den litt i Omo Color.

Merker rundt der stroppene var da jeg hengte opp skallen.

Etter et år ute i skyggen lukter det ikke noe.

 

Resultatet ble bra, hvis man ser bort fra opphengsmerkene rund hornene.

Skitt jakt.

 

 

Hvis du har merker på hornene eller di har mistet farge, så bruker jeg å legge på kaliumpermanganat. Da blir di som "ny" :D

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...