Jump to content

Sako vixen .222 + Winchester kal. 308: Verdi?


oyvindpe

Recommended Posts

Jeg har to stk. rifler, begge er rimelige strøkne eksemplarer.

 

-Den ene er en Sako Vixen .222 m/ Leupold 3-9x40 kikkertsikte. Et meget vakkert våpen.

-Den andre er en stilren Winchester kaliber 308 som nesten ikke er skutt med. Denne er påmontert et kikkertsikte av typen Bushnell (usikker på hvilken type), men jeg anser verdien på dette kikkertsikte til å være på max 500,-. Våpenet er rimelig stilrent.

 

Jeg vurderer nå å selge disse 2 våpnene for å skaffe meg en allrounder, en 6,5x55 som jeg også kan skyte storvilt med.

 

Spørsmålet er hva jeg kan forvente av en pris for mine 2 rifler jeg har i dag? Noen som har en formening om dette?

 

Ulempen med å kvitte meg med Sakoen (bortsett fra at det vil smerte meg å kvitte meg med et så vakkert våpen), er at jeg vil mene at en 6,5x55 neppe er særlig egnet til riflejakt på rype? Men jeg ser for meg å kjøpe en 22-250 en gang senere for bl.a. rype.

 

 

Synspunkter?

Link to comment
Share on other sites

Hei!

Sako Vixen er et populært våpen og blir ikke vanskelig å få solgt. Pris 7-8000,- kroner med Leupold'en på toppen skulle jeg tro. Den andre rifla er det nok kanskje vanskeligere å få solgt, da det finnes flust av rifler og velge i mellom i 308 win på bruktmarkedet. Men rifler til kr 5000,- (som ikke er Mauser M98) pleier jo å bli solgt etter en stund.

 

Lykke til med salget!

 

Mvh

 

Georg.

Link to comment
Share on other sites

Eeegentlig bør du beholde Sakoen! Nett, hendig og nydelig liten klassiker det der. Hadde jeg hatt midlene, hadde ikke du hatt den børsa der lenge, for å si det sånn! :) Morsom å skyte med og. Er liksom en grei sak å ha med seg på jakt det der!

 

Sako Vixen er blant mange vurdert som selve dronninga blant småviltrifler. Verdien, dersom den er strøken og har en relativt brukbar kikkert på toppen, er nok på rundt sju, åtte tusen. Har sett endel av dem til rundt 6 uten sikte. Bød det for en på Finn.no i sommer, som visstnok skulle ha gått svært få skudd, og den så utrolig fin ut på bildene (Finn.no), men hørte aldri noe mer fra selgeren. Den var lagt ut til 5 000,-. Husker ikke om det var med eller uten kikkert. Legg den evt ut med bud fra seks tusen. Den eneste "ulempen" med Vixen er kaliberet. .222 er ikke så populært som .223 i dag, selv om den i og for seg er like god (smuuule subjektiv her da jeg har en .222-rifle!) med samme kulevekter. .222 er kjent som et av de mest presise kalibrene, med mange verdensrekorder i konkurranseskyting frem mot 1970-tallet da mer spesialiserte kalibre kom.

 

Det sier litt om populariteten, når man gjerne gir sju, åtte tusen for en 20 - 30 år gammel rifle når man kan få en ny (ikke Vixen da) rifle i samme kaliber til nærmest halve prisen.

 

.308'en er nok mer tungsolgt. Disse finnes det mengder av, så den må være himla fin om du skal ha mulighet til å få igjen noe. Man får jo nye børser i det kaliberet til rundt fem tusen (feks Marlin, TC, Rem SPS, Howa). Kan hende du kan få rundt fire tusen med kikkerten?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...