Jump to content

Skyte med recurve - montere sikte eller ikke


pejo

Recommended Posts

Hei!

Jeg har fått en recurve bue, og begynt å skyte litt.

Hva anbefaler dere med erfaring, bør jeg montere sikte eller bli vant til instinktivt skyting fra starten? Jeg må si at det er den enkle bueformen som tiltaler meg, barbue, skyting som vi gjorde i barndommen. Likevel ligger det i bakhodet at jeg skal opp på et nivå der jeg kanavlegge en jaktprøve med bue.

 

Derfor spørsmål om sikte eller ikke.

Link to comment
Share on other sites

Det der er et spørsmål om smak og behag. En bør nok uansett trene endel uten sikte til å begynne med iallefall, så teknikktrening ikke blir forstyrret av sikting og treffpunkt.

Jeg har prøvd å sikte, og jeg har prøvd å skyte "instinktivt", dvs. ved å kun se på målet. Jeg finner at jeg skyter marginalt bedre på faste avstander om jeg bruker sikteteknikk, men mye bedre, og mye raskere på ukjente avstander, "instinktivt". Etter 30-40m er sikteteknikk overlegen. Likevel har jeg endt på en slags semi-instinktiv måte, for jeg skyter best når jeg kanter buen en god del, og ankrer med 2. tommelledd til beinet bak øret. Da drar jeg også 3" ekstra ift. "engelsk" anker og skyter tilsvarende hardere selv med samme slutt-dravekt (kraft x vei, effektiv dralengde er like viktig som dravekt) Men til runde blinker på 18m så sikter jeg oftest.

Det er nok en fordel å kunne bruke begge måter. Da står en også bedre rustet til å velge, det fins jo sikter som er svært rimelige.

 

Men prøv å skyte med buen liggende, eller prøv å skyte under f.eks. ei grein 30cm over bakken, eller noe annet odde - med sikter...

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Jeg er igrunnen av den andre skolen, jeg.

Jeg vil anbefaler bruk av sikte nettopp for å innarbeide riktig fokus, teknikk, linjering og muskelbruk, og å kunne repetere dette automatisk. Når disse grunnleggende elementene sitter kan man ta av siktet og forsøke å skyte instinktivt. Da er disse nødvendige tingene såpass innarbeidet (forhåpentligvis) at man kan konsentrere seg fullt ut om de andre utfordringene som ligger i det å skyte instinktivt.

 

T :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...