Jump to content

Simson Suhl 16 sideligger


j. eirik

Recommended Posts

Hei folkens!

 

Jeg har noen spørsmål, og trenger hjelp fra dere som er langt meir erferne me hagler enn det jeg er.

 

Har arva ein hagle ette bestefar, en Simson Suhl 16/70, og ette det jeg har forstått vart den laga i april 1974. Har testa den, syns den virka veldig god og skal teste den på jakt no.

 

Spørsmålet mitt er om nokon kan si meg litt om denna hagla. Har søkt ein del på nettet vedr informasjon, men e ikkje heilt tilfreds me resultatet.

 

- Er detta ein brukanes hagle?

- Hvor my er den verdt? (Ingen planer om å selge'n uansett, men kjekt å vite)

- anbefalt ammo?

- Nokon erfaringer med ein slik type hagle?

 

Sett veldig pris på alle svar!

Link to comment
Share on other sites

Kjempe hagle!!!, har sjøl ei lignende hagle. Ei Sauer mod8, som er den samme haglen i grunnen, de er like, men i diverse navn og betegnelser.

 

Du kan jo søke her inne på forumet på feks Sauer SS, eller Sauer halge o.l, så får du vite mye om disse diverse Sauer, Merkel og Simson haglene. Jeg vet at det er mange som har spurt, og fått mye info om dem, som ligger i trådene(og kan søkes på).

 

Jeg kan ikke så mye om historen/bakrunnen til disse haglene, men som nevnt så er de flere her inne som vet masse, så du får sikkert mange svar tilslutt.

 

De er ikke så mye verd, for de er laget i mer eks enn bibelen tror jeg.

 

Er ikke så sikker på åssen amo som er best i disse, men stål bør du ikke bruke i dem vil jeg tro.

 

Det er ihvertfall gode og driftsikre våpen disse sideliggerene, og har en veldig god balanse og er lett å like & bruke. Liker min veldig godt, har arvet min etter bestefar jeg og. Litt dårlig treverk på min, som er sprukket opp med tiden. Det var et problem på mange av disse Mod8, at treverket ble sprøtt og sprakk her og der.

Link to comment
Share on other sites

Hjertelig takk for mange goe svar:)

 

Då var e på jakt me han idag, desverre blei det ikkje no bytte, men det skal endras neste gong!

Kjempe fornøgd me hagla, den e i god stand, treverket e inntakt og jeg ska gjøre mitt beste for at det heldt seg sånn. Mistenker at detta blir hagla e kjem til å bruke my framover!

 

Ser for meg at denna kjem til å gå i arv tell guttungen når den ti e inne:D

 

Pleier det å være no tull me dessa haglene som ein må være obs på?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...