Jump to content

Ny Hagle, tilpassning


Nemo

Recommended Posts

Har søknad inne for ny hagle.

Sport 1. har gode priser på Beretta Ultra light.

Men ønsker å få tilpasset hagla mest mulig.

Hvordan er det å finne ei hagle ifra hylle på butikk som passer.

Synes det blir ganske dumt å kjøpe ei Hagle til god pris som igjen må til børsemaker for tilpassning.

 

Hagla skal brukes til Rype og Skogsfugl, ser Ultra Light kun leveres med 70mm kammer, synspunkter?

 

Noen som har erfaringer med denne hagla, kvalitet vedlikehold?

 

Vurderer også Franchi.

Link to comment
Share on other sites

Hmm..jeg ville gådd for en hagle med 76 mm kammer..særlig hvis du skal jakte skogsfugel som du sier. Å ikke en UL-utgave. UL utgavene har en tendens til å bli litt ubalansert og vinglete i noen vind. Mens en med litt mere vekt er mer"stabil"å handtere..men det er min mening.

Du vil å ha en bedre skyteopplevelse med en hagle med normalvekt på rundt 3 kg en en på 2,8 kg.

Å skal du skyte/trene litt på bane er det en fordel med litt tyngde. Du får en bedre sving på hagla da.

Nå er det da litt tyngere å bære en 3,2 kg hagle en hel dag,enn en 2,8 kg hagle. Men det er bare en vanesak. Min hagle er 3,4 kg..å er ingen problem å drasse på. Man har da våpenreim slik at man kan hengen den på skulderen :)

 

Når det gjelder tillpassing,så bør selgerene i butikken ha såpass kunskaper at dem kan sjekke om den haglen du tenker kjøpe passer deg eller ikke.

Mitt tips i så måte må være at du kjøper deg en hagle med justerbar stokk.

Kjøper du en kvalitetshagle med justerbar stokk,så har du denne i mangemange år. Å om du legger på deg 10 kg eller tar av 10 kg iløpe av mange år,så vil denne haglen fortsatt passe deg. Du bare justerer etter vekta :winke1:

En fast stokk vil ikke passe etter vektøkning eller slanking.

Men det gjør ingenting at du holder deg til merket Beretta :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Ja har jaktet i 20 år med en Baikal s/s men denne er gåen. og ønsker å prøve en o/u denne gangen.

Har hatt en MC 6, tidligere som gikk godt.

 

Ser Silver Pidgeon har justerbar stokk, så får prøve en slik i kal 12/76.

 

Noen som har erfaring med Sentrum Politikammer angående behandlingstid på søknader i Trondheim?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Tror den eneste fordelen du har med en sideligger, er at noen synes at du er stilig. Særlig om du også kjøper deg nikkers og sixpence :wink:

Jeg har holdt i hagle med engelsk skjefte kun en gang. Det er ikke snakk om kinnkontakt slik jeg forstår begrepet ihvertfall. Han som eide den sa at det blir en helt annen skytestil med en slik hagle.

 

Skal jeg være ærlig, så tror jeg du blir bedre til å skyte med en o/u. perennia har jeg aldri satt mine ben i, så den vet jeg ingenting om. Silver Pigeon med justerbar kolbe høres bra ut, men mange som har det. Perennia er mere skjelden ennå. Jeg har faktisk tilgode å se en i virkeligheten.

Link to comment
Share on other sites

Ha, ha.. :wink:

Saken stiller seg selvfølgelig annerledes i og med at du er vant med sideligger. Jeg skal ikke legge skjul på at jeg har blitt imponert over skytingen til besøkende med sideligger på banen også. Kan du det, så kan du det. Da er det mere spørsmål om hva du er vant til.

Link to comment
Share on other sites

Da ble det flunkende ny Beretta 686 Silver Pidgeon med 72cm løp i 12/76.

Iflg Rogne var dette en modell som først blir lansert til neste år.

Litt i underkant av 16 laken.

 

Nå Gjenstår bare å få ut å jakte, men skulle vel har prøveskutt noen leirduer først!

 

Regner med XXL har noe billig ammo og hagla tåler vel stål?

 

Det står 1/2 og 1/4 Choker i børsa nå, passer det til skogsfugl?

Link to comment
Share on other sites

det stemmer 71cm løp.

Må vel kjøpe klikkpatroner i morgen.

Samt pussesett.

 

Synes denne hagla var en god del stødigere en Ultra Light.

 

Men skal jeg utsette på noe må det være at jeg synes treverket virker noe tørt på innsiden av forskjeftet.

 

Liker balansen godt, sammenlignet isted med en Franchi Alcione kal 12.

Link to comment
Share on other sites

Kolbekapper får du orginalt fra beretta i nøttetre, plast og gummi.

 

Jeg vil anbefalle den i gummi pga. at den ligger rolig i skuldra og ikke sklir rundt.

Dette er viktig fordi du lærer deg å få hagla på samme plass hver gang.

Har du problemmer med at det lugger under montering kan du ta en runde med el-tape på siden.

 

På stokken kan du blande terpentin og rå linolje 50/50 og legge det i ett bad, men pass på for denne blandingen er selvantenende så legg alle filler og lignende i ovnen etter bruk.

 

Lykke til

Link to comment
Share on other sites

For Schou nekter sine forhandlere å selge våpen billigere en deres egne veiledende (villedende) priser, alle vet jo at forhandlerne sin innkjøpspris er 40% under veiledende utsalgspris så her har man masse å gå på på et dyrt våpen.

Dette er rett og slett tøv..

At dem(Schou)hellst ser at deres partnere IKKE selger under veiledende priser er en annen sak.

Jeg har handlet flere våpen som er imp/forhandlet av Schou(partner).

Å har aldri betalt veiledende pris..veiledene er villedene. Det er bestandig muligheter for å prute. Å får man ikke avslag der man har tenkt å handle..gå en annen plass. Det er mye penger å spare på å forhøre seg litt rundt om forskjellige priser på et bestemt våpen.

Link to comment
Share on other sites

Da rangerer jeg våpengarderoben min

 

Kongsberg Lakelander 389std i kaliber 270W toppet med en Zeiss Diavari 2,5-10x48.

 

Beretta 686 Silver Pidgeon 12/76.

 

Mauser M98 i kaliber 30-06 med McMillan klassisk stokk og 21mm 26" Shilen Selct Grade løp i rustfritt.

 

Bailkal Sideligger kaliber 12/70. Veldig godt brukt.

 

Det eneste jeg kunne tenkt meg nå er ei Salongrifle 22lr med bolt action av god kvalitet. muligens en BRNO.

 

Har tilbud om å arve en Brno Fox i kal 222r med sprukket stokk og gravrust i løpet, men tror ikke jeg gidder...

Link to comment
Share on other sites

Ble jaktur idag men skogsfuglen trykket dårlig.

Litt skuffet over at den nederste patronen skraper mot støtbunnen!

Blir merke på patronen samt en lite fin lyd når jeg lukker hagla.

 

Noen som har hatt lignende problem?

 

Jepp!Hadde en Zabala Hermanos O/U som gjorde nettopp det.Litt artig når man kunne se hvor ofte jeg hadde hatt samme patronen i nederste løp,fine hakk rundt kanten.

 

Løsningen på problemet var å gi bort børsa,og kjøpe beretta 8)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...