Jump to content

Systemrifle, eller ei?


blaser88

Recommended Posts

Heisann!

Har for tiden en browning x-bolt i kaliber 308

cz452 - 17 hmr

marlin 917v - 17 hmr.

 

Ikke spør meg om hvorfor jeg har 2 stk 17 hmr børser :P Ble bare sånn, den ene er med på jakt, mens den andre er veldig grei å ha på hytta ;) nok om det.

 

Satt å tenkte litt idag, å la sammen alt jeg har brukt på disse riflene, og kom fram til at jeg likegreit kunne ha kjøpt meg en systemrifle.

 

Har sett litt på s&l sin, eller sauer 202 outback..Har veldig lyst på en blaser r93, men er småskeptisk til rettrekker systemet, men ser klart fordeler der med kikkertmontasjen.

 

Tenkte på å selge unna di børsene jeg har, å kjøpte en systemrifle, men så ville jeg høre litt om hva dere her vil anbefale av rifler etc?

Kaliber blir 222/223 og 30-06/9,3x62. Er ihvertfall det jeg har tenkt til nå :P

 

takker på forhånd for svar! :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har to systemrifler, en Mauser M03 og en Sako Quad. Jeg syns i hvert fall at konseptet med en demonterbar rifle er genialt. Letter det å pusse og tørke etter en bløt tur i skogen og de jeg kjenner til er skikkelige kvalitetsrifler.

Den mest allsidige er vel Blaser, S&L og 202 er vel ikke 100% på treffpunkt etter demontering/montering uten at man bruker momentnøkkel, men sikkert mer enn godt nok for storviltjakt.

Av kaliber har jeg valgt 6,5x55 og 8x68s i M03'en og er fornøyd med det, men vil ikke anbefale 8x68s til den som ikke er ivrig hjemmelader. Ville heller gått for .338 WinMag eller 9,3x62 i det grovere skiktet og 6,5x55 i de finere skiktet. Den er bedre i vind enn .22 patronene, rimelig og kan brukes på storvilt om det skulle behøves. Jeg har skutt fugl med den mer upåklagelig resultat.

Link to comment
Share on other sites

Har s&l vitory. med 3 løp (22-250, 6.5x55. og 308w), og KKC stokk. Skyter bedre med denne enn noen annen storviltrifle jeg har prøvd.

Jeg har selvsagt 17hmr og 22lr rifler også, så totalt sett burde jeg være skodd så det holder.

 

Men dengang ei, jeg må! ha en rifle til i 223r.

 

Hvorfor?

 

Jo fordi at bytter jeg om på løpa (eller tar av og setter på ett løp), må jeg skyte inn rifla igjen. Ikke fordi forskjellen er så stor, men fordi jeg ikke kan stole på innskytinga etter demontering.

 

Derfor er det etter mitt syn kun en rifle jeg egentlig ønsker meg som nr 2 rifle, og det er en Blaser R93 (den er litt lettere enn R8) i 223r og 6.5x55.

Med kick back montert i kolben, er 6.5x55 uten demper, omtrent som andre rifler med demper i denne rifla (de 600gramma skal man lett kunne leve med, siden man kan ta de bort om man skal på reinsfjellet).

 

Med denne er løpsbytte/demontering ikke noe tema i forhold til innskytingen. Og slik jeg bruker rifla mi / ønsker å bruke rifla mi, er det klart at jeg burde ha hatt muligheten til å bytte om på løpene som med Blaseren.

 

Så jeg er klar i mitt råd, kjøp Blaser eller annen rifle med tilsvarende mulighet for bytte av løp uten å endre innskytingen (D.V.S. Ikke S&L, Sauer etc.).

Link to comment
Share on other sites

Derfor er det etter mitt syn kun en rifle jeg egentlig ønsker meg som nr 2 rifle, og det er en Blaser R93

 

Haha, det er det samme jeg sitter og tenker på i disse dager, og jeg fulgte jo deg med s&l + kkc :D

Bare så det er sagt, akkuratt som deg så er jeg svært fornøyd med hvordan jeg skyter med s&l rifla.

Men får jo ikke den forbannna blaseren ut av hodet, hehe.

Link to comment
Share on other sites

Virker som om s&l og 202 ikke er så aktuelle da, vil ha minst mulig treffpunktendring ved løpsbytte.

Virker også som om Blaser r93 er en slik "må ha" rifle :P Er det noe grunn til å være skeptisk til rettrekker systemet? er det holdbart?

Har prøvd å lese litt om det, men er jo alltids gøy å høre om andres erfaringer.

Får lage annonser å få solgt unna litt av utstyret man har.

Link to comment
Share on other sites

Er det noe grunn til å være skeptisk til rettrekker systemet? er det holdbart?

Jeg har hatt min R93 i to år, så holdbarheten kan jeg ikke gi noe fullverdig svar på. Men jeg skyter relativt mye med den, og den viser omtrent ingen synlige slittasjetegn. Den er tvers gjennom et kvalitetsprodukt. Rettrekker venner du deg 95% sikkert til i løpet av første økt på skytebanen, noen ytterst få klarer ikke tilvenningen.

Hvis du vil ha mer ordinær boltmekanisme, så har Merkel KR-1 tilsvarende montasjeløsning, og Steyr sin systemrifle har fast Picatinny-skinne på hvert løp.

Link to comment
Share on other sites

Har ein Mauseren M03 i 308 og 300wsm ,bruker samme kikkert på begge løpa. 2 klikk til venstre og 6 ned frå 308 til 300wsm . Og ingen trefpunkt forandring ved bytte av løp, kjekk børse men litt tung.

Men det som frister er ein strasser ville hatt den som første valg når det gjelder system børser det er fan meg noko av da kjekkaste system våpenet eg har hat fingrene på . :D

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor skeptisk til retttrekker systemet?

 

Jeg har Blaser R93 (proff), og hadde kjøpt maken idag utifra egenerfaring til nå! Det er rett å slett den beste jaktverktøyet jeg har hatt av våpen. Og jeg har hatt "litt" forskjellig både kaliber og merke.

 

- Ei systemrifle (mitt valg Blaser R93)

- cal.223

- cal.6,5x55 eller .308

- cal.9,3x62

 

Da er du dekket for stort sett det meste i verden. En kikkert til hvert løp, og du er i mål!

Link to comment
Share on other sites

Hei

Med tanke på holdbarhet så er det ikke noe problem med R93. Har brukt min til all jakt, blink- og jaktfeltskyting i snart 10 år. Ingen tegn til slitasje utenom der jeg har skrapt av litt på løp/kikkert/stokk i stein og ur. En kikkert til hvert løp og du er 100% sikker på å ikke miste treffpunkt. Allikevel kan du enkelt bytte iktene rundt etter behov, og så kontrollskyte.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...