Jump to content

L H Hagen drilling


Vargen

Recommended Posts

Jeg kom nettopp over en gammel og ganske smekker drilling med utvendige haner og bakovervendte låser. Hagleløpene er i kaliber 16, og er speilblanke innvendig. Rifleløpet vet jeg ikke helt kaliberet på, har ikke funnet noen kalibermerking på det enda. Vet heller ikke tilstand på rifleløpet, det var helt tett av dritt men "proppen" lot seg drive ut med en pussestang. Har ikke pusset det og vet derfor ikke om det er skytbart. Riflingen ser skarp og fin ut, men det er såpass mye skitt inni der at jeg ikke vet om der er noe gravrust.

 

Børsa er merket "L. H. Hagen Christiania" på hagleløpene. Videre er det en del merking som ser ut til å være ladedata for svartkrutt oppgitt på tysk (trykkskytingsladning?), stemplet på begge hagleløp. Løpene er også stemplet med en N med krone eller lignende over, godkjenning for røyksvakt? Der finnes flere stempler, men fikk ikke sett så nøye etter og har ingen bilder. Skal se om jeg får lov å ta bilder etter hvert.

 

Videre så har den oppfellbart skursikte og en litt merkelig skinne som ser ut til å være feste for en kikkert. Jeg har aldri sett en slik skinne før, og basert på antatt alder på rifla må det være til et ganske antikvarisk kikkertsikte :D

 

Begge haner kan spennes og slaglåsene fungerer. Jeg har ikke skjønt hvordan man skal kunne skyte med rifleløpet, finner ingen omstiller noe sted. Kun en vanlig sikringsfløy slik man ser på moderne hagler, med stilling for sikret og avsikret. Har prøvd å skyve denne sideveis osv, uten resultat. Jeg regner med at det bare er et triks man må kjenne til, som jeg ikke har funnet ut av enda.

 

Løpspakka sitter tight i baskylen, denne ser ikke ut til å ha blitt skutt mye med. Minimalt med slark, litt treghet her og der men det skyldes nok mangel på puss og olje. Stokken har fått litt juling og trenger noen småreparasjoner. Stålet er for det meste bra, med lett overflaterust her og der.

 

Spørsmålet er, er det noen her som kjenner til Hagen drillinger? Jeg regner med at den er produsert for Hagen et sted i det store utland Er det noen samlerinteresse for slike? Eier har ikke peiling på verdi og trodde det var en moderne Star hagle...

Så hva bør jeg by for denne, dersom jeg vil være ærlig og ikke lure noen med et skambud?

Og hvordan i helv... skal man få tatt avtrekk på rifleløpet?

Link to comment
Share on other sites

Kanskje, men den er merket slik at en "S" er synlig når den er i bakre stilling. Sikring kun for rifleløpet, kanskje, men i så fall er enten deler av mekanismen defekt eller så har jeg ikke skjønt hvordan man skal spenne opp mekanismen til rifleløpet. Kan hende det virker etter litt puss og olje, hvis jeg får lov så kommer jeg nok til å åpne opp og olje litt.

Link to comment
Share on other sites

Noen oppspenner tror jeg ikke at den er, i så fall er det noe som er defekt. Den kan bare beveges en halv cm eller så, og det var ikke noen motstand som kunne kjennes ut som om den spente opp en fjær. Da heller jeg mer til at det kan være en løpsvelger, og at den ene utvendige hanen også har en innvendig del som kan treffe rifleløpets tennstempel. Jeg skal se om jeg får sett mere på den etter hvert.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg funnet ut litt mer, skal se om jeg får lagt ut bilder etter hvert.

 

"Sikringen" er løpsvelger. Høyre hane og fremre avtrekker går til hagleløp når knotten er i bakre stilling så bokstaven S vises, til rifleløp når knotten er i fremre stilling. Mekanismen fungerer utmerket, med unntak av at tennstempelet til høyre hagleløp ikke trekker seg tilbake etter skudd. Antar dette skyldes enten defekt fjær, mangel på puss eller skjevt tennstempel. Øvrige tennstempler er fjærbelastede og trekker seg tilbake etter skudd, og begge haner er "rebounding".

 

Låsingen mellom løpspakke og baskyle er tight. Absolutt null slakk overhodet, føles som ett stykke stål i låst posisjon. Der er to låsehaker pluss greenerbolt.

 

Merking på løpspakka indikerer trykkskyting ett eller annet sted i Tyskland mellom 1891 og 1912. Alle løp har kronet N for røyksvakt krutt, men ladningen oppgitt på hagleløpene er "2g Sch.P. 27 g Bl", altså to gram svartkrutt og 27 gram bly. Rifleløpet er merket "2,3g G.B.P St. m. G", altså 2,3 gram røyksvakt bladkrutt og stålmantlet kule. Dette er formentlig trykkskytingsladninger, men i følge kilder på nett er det litt hipp som happ om en oppga trykkladning eller bruksladning i slik merking :forvirra:

 

På rifleløpet står det også "313." Får ikke helt til å skjønne dette, det kunne være datokode for mars 1913 men da skulle i så fall ladningen oppgitt på rifleløpet ikke ha noen info om type krutt. Mulig at mine kilder ikke er helt riktige, at gammel merking ble brukt litt inn i 1913? Hvor lenge var "L. H. Hagen & Co" i drift egentlig?

 

Rifleløpet har også kronet G, kronet U og finnes flere steder, og der er andre mer eller mindre tydbare merker (ørner?) rundt omkring. Serienummeret er 163xx.

 

Kan ikke finne noen tydbar merking for rifleløpets kaliber, hagleløpene er merket med 16 i sirkel som må være 16/65mm. Rifleløpets diameter ved munning er omtrent 7mm, men har ikke målt nøyaktig så det kan være +- 0,5mm.

Link to comment
Share on other sites

Forresten er det også noe merking på den snodige kikkertskinna, dvs jeg antar at det er en slags montasjeskinne for kikkert. Den ser ikke ut til å kunne ta imot rekylkrefter særlig bra, da der ikke finnnes noen tverrspor. Skinna har en stor K i ene enden og en stor H i den andre. Den ser ikke ut til å være original for våpenet, men kan se ut som tidsriktig tilbehør.

Link to comment
Share on other sites

Her kommer en haug med mer eller mindre dårlige mobilbilder.

 

Forøvrig ser jeg jo at det er en del lett rust og skraper på stålet, men noe av det verste er at kolben ser ut til å være herpet med lakkbeis i nyere tid. Lysebrun oer det hele, totalt uten liv :trist:

Dessuten er det en amatør (samme som lakket kolben, sikkert) som har skrudd fra hverande og satt sammen med et par av skruene på feil plass. Kan sikkert ordnes opp i, men litt jobb er det jo.

 

Videre så er rifleløpets tilstand og kaliber fremdeles uvisst, det er fullt av dritt inni der så jeg får ikke sett så mye annet enn at riflingen ser noenlunde skarp og fin ut. Muligheter for rust under dritten :trist:

 

normal_2011-10-07_14_46_49-2.jpg

 

normal_2011-10-07_14_48_38.jpg

 

normal_2011-10-07_14_47_22.jpg

 

normal_2011-10-07_14_47_29.jpg

 

normal_2011-10-07_14_47_50.jpg

 

Snodig skinne, har noen sett noe slikt? Hva slags montasje passer til denne?

 

normal_2011-10-07_14_50_50.jpg

 

normal_2011-10-07_14_51_16.jpg

 

normal_2011-10-07_14_51_40.jpg

 

normal_2011-10-07_14_52_00.jpg

 

normal_2011-10-07_14_55_56.jpg

 

normal_2011-10-07_18_42_47.jpg

 

normal_2011-10-07_19_28_40.jpg

 

normal_2011-10-07_20_04_04.jpg

Link to comment
Share on other sites

Dersom jeg kjøper den- og den sjøen er visst full av skjær, så det er ikke sikkert- så vil det nok bli et langdrygt prosjekt med sjeldne oppdateringer. Har alt for mye å henge fingrene i som det er, og ville nok ikke turt å gå rett på renovering av en drilling. Blir nok å øve litt på ei verdiløs hagle først.

Link to comment
Share on other sites

Etter litt søking på nett finner jeg ut at en i Tyskland på denne tiden pleide å angi kaliber som boringsdiameter (før rifling) etter det britiske "gauge" systemet, altså samme type kaliberbenevnelse som dagens haglekalibre oppgitt i 1/n pund runde blykuler.

 

En rund blykule i "313 kaliber", altså den diameteren som gir 313 rundkuler pr pund bly, måler 6,25mm. Da er det god sjanse for at riflekaliberet er en 6,5mm, tipper på 6,5x57R.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...