Jump to content

Dachs fra sverige å inn i norge???


338LM

Recommended Posts

Dyr som oppholder seg lovlig i Sverige kan fritt innføres til Norge.

 

Det eneste du må gjøre er å sende inn kopi av kjøpekontrakt og original stamtavle til NKK om du ønsker bikkja registrert i Norge (jeg forutsetter da at bikkja allerede er registrert i SKK og ID-merket der). Det koster vel ca. 500 spenn for medlemmer og det dobbelte for ikke-medlemmer.

 

Om du ikke ønsker å registrere bikkja så er trenger du ikke gjøre noen verdens ting.

Link to comment
Share on other sites

Er bare å sende inn kopi av kjøpekontrakt og stamtavlen. Men om du vil ha noe fortgang i sakene så må du betale med en gang. De gjør ikke noe før du har betalt. Ventet vel i 2-3 uker før jeg fikk regningen. så kunne det gå 2 uker til etter det. Men jeg trodde man fikk regningen etterskuddsvis.

Link to comment
Share on other sites

dacsen er 5 dager gammel. eg får den i starten av september. så da sener eg bare papirene inn til nkk?

 

Det er i utgangspunktet korrekt, men om bikkja ikke registrert i SKK enda ville jeg undersøkt om den kan registreres i NKK med en gang, da slipper du jo å omregistrere den til NKK og sparer 500/1000 spenn.

 

Jeg vet ikke om det er mulig fra en svensk oppdretter, men jeg ville i det minste undersøkt med NKK og oppdretter.

Link to comment
Share on other sites

Da jeg kjøpte i Sverige, ble hele kullet innregistert i Svenske hundeklubben (eller hva det heter). De måtte det etter hva jeg forsto. Hunden ble merket med ID i øret, som valp, og microchip samtidig.

 

Omregistrering gikk greit, om en litt tregt.

Link to comment
Share on other sites

Og om du kjøper en vare (hund) i utlandet (Sverige) som koster mer enn 6000 kr, så må du fortolle den og betale toll...

Dette er regelen, men jeg vil tro langt på vei de fleste bare kjører over grenseovgangene med sine nye håpefulle. Men, da er du iallefall klar over hva som kan skje om du skulle bli stoppet.

Har selv hentet hund i Finland, og fløy hjem, men tolleren på Gardemoen utviste skjønn og lot meg slippe toll. :wink:

Dette i og med at prisen var bare litt høyere enn 6000,- og jeg hadde vært ute mer enn 24 timer..

Link to comment
Share on other sites

Og om du kjøper en vare (hund) i utlandet (Sverige) som koster mer enn 6000 kr, så må du fortolle den og betale toll...

Dette er regelen, men jeg vil tro langt på vei de fleste bare kjører over grenseovgangene med sine nye håpefulle. Men, da er du iallefall klar over hva som kan skje om du skulle bli stoppet.

Har selv hentet hund i Finland, og fløy hjem, men tolleren på Gardemoen utviste skjønn og lot meg slippe toll. :wink:

Dette i og med at prisen var bare litt høyere enn 6000,- og jeg hadde vært ute mer enn 24 timer..

 

Heh, tenkte jeg ikke på en gang. Jeg kjøpte Weim'en min i Sverige for 11 000 SEK, men tenkte ikke tanken en gang på at man skulle tolle den inn. Men strengt tatt skulle jeg vel betalt mva ja. Men jeg betalte jo heller ikke svensk moms på den. Det betyr vel svensk oppdretter er fritatt for moms da eller? Det vanlige er jo at man slipper/får refundert moms i det landet varen kjøpes, man skal jo ikke betale avgift to ganger.

 

Vet ikke helt åssen det regelverket er?

 

GG

Link to comment
Share on other sites

Jeg er nå ikke en kløpper i disse reglene selv, men leste om dette for første i svenske "Hundsport" for noen år siden.

Det er vel en regel om en varens verdi, hvor lenge du har vært borte osv..

Om du titter på toll/tull-vesenets sider finner du sikkert utførlige regler.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...