Jump to content

Ruger 77 "MK1"


wrangler

Recommended Posts

Hei Forum

 

Har en tid vurdert en rifle for kun drivjakt og en av kriteriene er sikring på kolbehalsen.

 

Er det noen her inne som har erfaringer med Ruger 77 med den gamle sikringen og har positive eller negative

erfaringer å dele med seg av om denne rifla?

 

Har en Ruger katalog fra 91 og her er både MK1 og den da nye MK2 med så regner med at det var siste året

denne ble produsert.

 

Hvordan var kvaliteten på disse riflene?

Har en følelse av at disse eldre riflene hadde en finere finish en senere Mk2 utgaver har.

 

Hadde vært fint med noen kommentarer angående rifla da jeg leter litt etter en slik for tiden.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke eid en slik selv, men jeg har vært en god del borti dem da jeg jobbet i bransjen. Kvaliteten og finishen er svært bra. Konstruksjonsmessig er dne en krysning mellom push feed og Mauser, dvs. den har Mauser-ekstraktor, men ikke kontrollert mating, og den har plunger-ejektor. Endringene som ledet til Mk-II (som jeg har eid og jaktet med i 14 år) besto i at sluttstykket fikkk kontrollert mating og hengslet ejektor montert i låskassen, samt i sikringen. Mk-I sikringen er mer betjeningsvennlig, Mk-II sikringen er sikrere. Jeg tror også den skrå rekylbolten i forkant av låskassen ble introdusert på Mk-II.

Felles for alle M77 med trestokk (Mk-I ble aldri levert med syntetisk) er at de bør beddes og løpet frilegges - de er tight i hele lengden av løet originalt.

Min personlige favoritt i Mk-I utvalget var Ultralight. Lett, smidig og velbalansert. Du skriver ikke noe om hvilket kaliber, men UL-en ble levert med både kort og lang låskasse.

Link to comment
Share on other sites

"Ja hvorfor solgte du Shadob"

 

Tror jeg svarte på det :winke1:

 

Hadde bla. èn 338 - som var mildere i følt rekyl enn en Sako i 308.

 

Jeg bestilte bla. 7 stk. 308 fra JG Sales (dette var tiden hvor søknadene ikke hadde begrensninger) - og fikk 4 stk i bestilt kaliber, og tre stk fordelt på 22-250, 220 Swift og èn i 243.

 

Alle var bare mega.

 

Til trådstarter:

 

Så kommer du over èn slik - så bare kjøp.

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Du skriver ikke noe om hvilket kaliber

 

Blir nok enkelt og greit .308win. pga. kort lås og lett tilgjenglig ammo, men ikke helt låst her.

 

Hva er så riktig pris for en slik børse?

Fra tre til seks tusen for ett fint eksemplar m/åpne sikter?

 

Så Våpen-Søilen hadde ei inne sist hjemmesiden deres var oppe til 3500kr hvis jeg ikke husker feil.

Fin pris men dessverre i feil kaliber for meg (7mm Rem.mag.)

Winge hadde engang ei i .308 med en fin kikkert til 6000kr stående leeeeeenge får den ble borte.

Mener M.Landerø også hadde ei i .270win. inntil nylig for rundt 4500kr.

 

Syntes dette er billig for disse stilige riflene og er det noen her inne har slike Rugere hadde det vært artig om dere postet noen bilder :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde ei originalt i 6,5 Rem Mag som ble solgt for en del år siden.

Det ser ut til at jeg får kjøpt denne tilbake, og det kommer jeg til å gjøre.

Denne hadde nydelig klassisk kolbe med rød kappe.

 

Kvaliteten er topp og sikringen er helt konge.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...