Jump to content

Tips til godt slipestål!


Erikr

Recommended Posts

F.Dick er tingen. Men de leverer mest poler stål. Dvs kniven får kun rettet opp en bra kniv. Jeg har nok prøvd alle F.dick stålene og har endt opp med ett kombi stål som er "4" kantet. ei fin og ei glatt side. Stålet er kortere enn de fleste andre.

Wadsted selger vel F.Dick kniver, og kan sikkert skaffe det meste. Ellers er det fint å ha kontakter i slaktebransjen. Eller en annen bransje som har konto hos Landteknikk.

Link to comment
Share on other sites

Det er forskjell på slipestål og kniv/poler stål.

Ett slipestål har gjerne grove langsgående riller, det kjennes grovt og det blir "lyd" når kniven dras over.

Ett poler stål er veldig glatt,og kan godt ha langsgående riller. Er kniven ok. Og brukes på stålet, blir det nesten lyd-løst med rett teknikk.

Forskjellene kan vel sammenlignes med grovt og fint sandpapir.

Forklaringen er vel neppe den beste.

Det sies mye bra om denne rudolf stroppen. Men tenk deg om i hvilket miljø du skal bruke stålet. Er det i felt med mindre vaskemuligheter. Tenker jeg at stålet er mest brukervennlig.

Link to comment
Share on other sites

Tja.

 

Dra kniven over lyngen for grovvask og over låret (buksa altså) for finpussen så er den klar for stroppen.

 

Regner det fælt så tåler ikke stroppen det. Rudolf mener at læret ikke tåler vann. Den er grei, men et strykestål ruster fort det også da.

Jeg har forresten et keramisk stryke"stål". Det tåler nok regn og fukt bedre en et av metall. Brukte dette keramiske mye før stroppen ble kjøpt inn. Var da bra fornøyd med det. Strykestålet av metall havna i skuffen mens det keramiske hang oppe og ble brukt.

 

Dette ble kjøpt på IKEA av alle steder :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker litt forskjellige brynestaver ettersom hvor fin jeg har eggen på kniven. Har et par japanske kniver med hardt stål, som jeg bryner til de er polert (en 12000 grit stein), og til dem bruker jeg et polerstål fra HandAmerican. Har også etpar kniver fra Tyskland, med litt mykere stål, og dem har jeg grovere egg på. På dem bruker jeg ofte keramisk brynestav.

 

Min erfaring er at de keramiske drar av mer stål, og jeg må da sette opp eggen oftere. Mens de av metall drar mindre metall av kniven, men etterlater ikke et fullt så "aggressiv" og skarp egg. (bare mine meninger)

 

Ulempen med keramisk brynestav i felt, er jo at den ofte lett kan knekke om man ikke behandler den fint.

 

Av keramiske brynestaver har jeg med hell brukt den fra IKEA, og med enda bedre resultat dem fra MAC.

Har også hørt mange gode ord om brynestaver i glass, men har ikke prøvd noen enda.

 

Men det viktigste er at du har en stav som passer din kniv, med det metallet du har i den, og hvor "fint" du bryner den.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker rudolfstroppen hjemme, men på tur eller slakting har jeg de siste 5-6 årene brukt et lite victorinox slipestål. Det er ganske lett og passe grovt. Tålte til og med å bli gjenglemt på et skjær som var under vann flere ganger over noen dager under seljakta. Fikk et mindre rustangrep, men fungerer like fint.

 

Edit: lagt til bilde...

78210.jpg

slik ser det ut. Mindre enn mindre og litt grovere enn det vanlige slipestålet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...