Jump to content

Stoney Point på Leupold


LeivVidar

Recommended Posts

Hei!

Jeg har bestillt meg en såkallt "Stoney Point Target Knop" til min Leuopld VX-1. Så ut til å være en fin sak for lettere å kunne justere kikkerten. Slik ser den ut:

http://www.midwaynorge.com/apps/eproductpage.exe/showproduct?SaleItemID=899510

Er det noen som har erfaring med sånne? Er den vanntett slik at den også kan brukes på jakt? Få også mye høyere justeringstårn noe som hadde vært "bærre lækkert".

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Den går fint å bruke på jakt, eneste aberet er at den blir mere utsatt for slag og støt, da den stikker et stykke ut fra kikkerten. Gjengene som holder den fast er de samme som holder lokkene og er vel ikke opprinnelig dimensjonert for belastningen en kan få når target knobsen er montert. (Fiiine gjenger, kort gjengeparti i aluminium uten forstøtning)

Ang vanntettheten er den tett nok til vanlig jakt, men skulle jeg brukt kikkerten under vann over tid ville jeg valgt noe annet. Litt fett rundt "senterakselen" når du monterer den vil jeg tro gjør den bortimot helt tett. Flere er skeptisk til å bruke den på en VX 1 uten klikk, men for meg funker det helt genialt bare du passer på å nullstille skalaen etter innskyting.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde Stoney point target knobs på en Leupold Vari X-II (samme justeringsmekanisme som VX-I i dag) og det funka greit, det. Eneste problemet jeg registererte var når jeg skrudde justeringsskruene helt inn til enden av justeringsområdet. Da slapp justeringsskruen "taket" i Stoney pointen slik at jeg måtte ta av Stoney pointen, skru justeringsskruen opp igjen og sette på Stoney pointen igjen. Ikke akkurat noe megaproblem, men irriterende nok når det skjedde.

 

Hvis du er innskutt med skruene omtrentelig i midtstilling vil du ikke få trøbbel. Grunnen til at jeg måtte skru så langt ut i "gokk" var at den gamle rifla mi hadde svært skjeve hull for kikkertmontasjen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...