Jump to content

Legger Rågeita igjen killingene?


lilleulv

Recommended Posts

Hei!

 

Var med på et drev med losende hund (Beagle) i dag. Inn på min post kom ei enslig rågeit. Siden dette er et nytt terreng for oss så har vi bestemt å spare geitene til vi får en oversikt over bestanden.

 

I etterkant så oppstod det en diskusjon om dette var en "gjeldgeit" eller om kjeet var "parkert" og lå og trykte ute i terrenget. Hva tror dere? Er det vanlig at kjeet ikke følger mora i los nå på høsten?

 

Takker for svar

Link to comment
Share on other sites

Min tommelfingerregel er at det finns ikke gjeldgeiter. Singel geit i los, går uten unntak forbi hos meg.

I min tidligere jaktkarriere, skaut vi alt som kom for bikkja, og regelen var stort sett melk i juret på single geiter.

Etter at vi lærte, så steg rådyr bestanden formidabelt i vår del av terrenget, selv om vi høster like mange dyr :winke1:

 

Hvis man skyter ei geit, som har kje, så dør veldig ofte disse under en normal vinter, Rådyr har ofte mellom 2-3 kje + 2-3 kje i magen.

Det blir 6-7 dyr på et skudd det :shock:

Link to comment
Share on other sites

Det kommer litt an på hvor hardt bikkja trøkker på også, men ute på Vega nå så var ofte geit og kje sammen i drevet. Men der ute skifter jo bikkjene ofte drevdyr også. Tør ikke anslå prosentvis hvor ofte geita legger igjen kje. Enig med Makkieboy; er det tvil så la vær å skyte. Har jo opplevd noen ganger at geita fikk strategien sin i trynet også, da bikkja har fulgt kje istedet for geit... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...