Jump to content

Mest allergivennlig elghund?


Gamstar

Recommended Posts

Definèr "elghund"...

 

Løshund, bandhund, kortjager...? Tror nok du vil ha størst suksess hvis du leter blant rasene som brukes som kortjagere. Bl.a en del av terrierrasene som er mer allergivennlige enn andre raser. Skal du ha en virkelig allergivennlig hund havner du nok over i "fett-hoinn"-segmentet... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Nå kommer jeg aldri til å definere en laika som en "elghund", men jeg vet at en del allergikere som er plaget med hunder generelt ikke har vært plaget av laikaer. Om det er tilfeldig eller noe i det skal være uvisst.

 

EDIT:

Det som ofte kan være et problem med mange allergikere er psyken. Har de noen gagn blitt jævlig dårlig av en hund, har de lett for å klø av alle hunder. Worst case er ei jeg kjenner som blit klein av tobakksrøyk - ei tid ble hun tett bare noen røkte på TV, og det er ikke kødd en gang!

Link to comment
Share on other sites

har heller ikke hatt no problem med NEG eller jämthund. Laika har jeg ingen erfaring med. Korthåra vorstehr og boxer derimot, det går gjærne veldig dårlig :P

 

Virker som du nesten må la kvinnfolket ha litt nærkontakt med voksne individer (valper går gjerne i større grad bra for meg i hvertfall) av aktuelle raser og se om hu reagerer da jeg trur dette er ganske individuellt egentlig.

 

 

(har dog lurt på iblant om allergien er reell eller om jeg tålererer raser jeg er mer glad i bedre rent underbevisst:P)

Link to comment
Share on other sites

Takk for seriøse svar, og beklager om definisjon "elghund" ble litt defus :wink:

 

Aktuelle raser er per i dag de tradisjonelle neg,jæmt,laika og svart.

 

Kjerringa er hyper allergisk mot det meste med pels, uansett så noe reaksjon må man påregne. Ville bare vite om noen raser var mere allergiskvennlige enn andre. Har idag Boarder Colli på gården, noe som går helt fint da dem trives og er aller mest ute i hundegården.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...