Jump to content

Lette ladninger i .458 Winmag?


Nygaard

Recommended Posts

God aften!

 

Det har seg slik at jeg er den stolte innehaver av en rifle i kaliber .458 Winchester magnum, et flott kaliber til det meste, i og for seg. Saken er dog den at hverken jeg eller min far, som er geværets brukere, er spesielt glad i den noe hissige rekylen kaliberet fører med seg. Av den grunn lurer jeg litt på om noen av dere har erfaring med noen litt lettere ladninger. Jeg ser for meg noe ytelsesmessig mellom 45/70 og full pupp .458 Winmag.

 

Ønskeladningen er altså noe som gir ca 600m/s med en 400grains kule uten for lavt trykk og dertilhørende soting. Krutt jeg har til rådighet som kan passe til formålet er N130, N133 og N135. Samt N110, men antar dette er noe hurtig. N130 er i mitt hode det mest riktige valget. Kanskje en boks N120 hadde vært noe å tenke på.

 

Er det noen som har erfaring med ladninger som kan passe meg og min rekylsvake skulder? :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skutt endel med støpte blykuler (mest på grunn av prisen), det gir OK presisjon og du lader opp til ønsket hastighet.

Dersom du er interessert skal jeg se om jeg finner ladedata når jeg kommer hjem.

 

Rekylen på 458 er jo egentlig snill og rolig, det beste er å slappe av og nyte den. Før du mestrer rekylen er det ikke lurt å bruke rifla på jakt, det blir lett nappeavtrekk og dårlige skudd

Link to comment
Share on other sites

En kar jeg har diskutert 458winmag med forteller at han bruker max-ladninger for 45/70 som utgangspunkt for reduserte ladninger.

 

Lurer fælt på om jeg har lyst på en 458:-)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en .458 mauser som jeg bruker til Afrikajakt og jeg ser absolutt behovet for lettere koseladinger.

Jaktladningen min er 71 gr. N-530 bak 500 gr. Woodleighkule og dette gir ca. 2150 ft/s i varme strøk.

Dette er faktisk 10 - 15 m/s mer enn Norma's PH ammo i .458 lott.

Til lettere ladninger bruker jeg Remington's 405 gr. bulkkuler. Disse er billige og gir mye mindre rekyl enn 500 gr. kulene.

Her bruker jeg 68 - 70 gr. N-130. Dette kan sikkert reduseres ytterligere noen gr, men rekylforskjellen er som sagt stor fra 400 til 500 gr. kulevekt.

Hvis det er jaktladninger du er ute etter så ville jeg nok valgt en bedre kule enn Remington sin, f.eks. 400 gr. Swift.

Link to comment
Share on other sites

Jaktladningen min er 71 gr. N-530 bak 500 gr. Woodleighkule og dette gir ca. 2150 ft/s i varme strøk.

Dette er faktisk 10 - 15 m/s mer enn Norma's PH ammo i .458 lott.

 

Det skulle tilsvare sånn cirka 650 m/s, rart ikke Norma`s PH gir mere enn 640/645. Lott`n min med reduserte ladninger og 500 grs Hornady gir litt under 640 m/s.

Link to comment
Share on other sites

Norma's PH serie er for de fleste kalibre oppgitt til 2100 ft/s. Dette er vel helst for å holde trykket på et lavt nivå, men dette er også det ideelle hastighetsområdet for tunge kuler beregnet på stort vilt.

 

Vihtavuori's ladetabeller oppgir 73,4 gr. N-530 til 655 m/s. Da jeg oppnådde dette med en lavere ladevekt kan jo dette skyldes variasjon i kruttlottene, men det skal også nevnes at jeg har 24" Lothar Walter pipe som jo er et par tommer lengre enn det som er vanlig i .458

Link to comment
Share on other sites

Takk alle sammen :)

 

Prøvde meg med 405 grs Remingtonkuler foran 55 og 60 grs N130 på fredag. Null soting, og meget behagelig rekylnivå til trening. Målet var å finne en god ladning til liggende skyting, og jeg tror jeg har funnet en. Prøvde også et par med 70 grs, og rekylen var ikke like ille som jeg husket. Knestående skyting er jo faktisk artig! Tror denne posten reddet mitt forhold til min .458 :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...
Guest loudenboomer

Bumper denne:

 

Tenkte å prøve 405 grain bulk kuler med 35 grain N110 med Fed 215 hetter. (så det foreslått i en annen tråd) - noen som har testet en slik ladning?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...