Jump to content

Hva kan dere fortelle meg om denne drillingen?


mar.j.kar

Recommended Posts

Har finni drilling i de kalibrene jeg ønsker! Men selve børsa i sin helhet kan jeg lite om. Jeg prøver selv å finne ut så mye som mulig om den, men er ikke sprek i tysk og er begrenset på drilling kunskap. Trenger ikke synspunkter på kaliber. Jeg lurer på opphav, kvalitet, fallgroper, tips og viktige momenter, tekniske detaljer, osv...

 

Hadde satt stor pris på hjelp.

 

Her er børsa: http://egun.de/market/item.php?id=3497019" target="_blank

3497019_4e7c50dcace73.jpg

Marius

Link to comment
Share on other sites

Dette er jo formodentlig ein Sauer & Sohn, og her ein del lurefikserier spesielt etter WW2.

 

Problemet er at produksjonen av S&S i Suhl opphørte under WW2 og blei flytta til Vest-Tyske Eckenförde.

 

Ei fallgrop kan være at mange Merkelar av dårligare kvaitet blei stempla S&S pga markedsverdien. Er drillingen frå før WW2 så er ikkje dette noko å tenke på, så du bør spør selgar om hvilket år den er bygd, "baujahr". Det er eit stempel på løpsbunten med anten 3 eller 4 siffer der dei 2 siste er året og dei (det) første er månaden.

 

Drillingen ser ved første augekast gammel ut mtp gravyre og baskyle, så eg tipper at denne er fra seinast 1955. Syns forøvrig ikkje at baskyla ser typisk Sauer-aktig ut med den havvmånen i underkant av løpa, men har kkje full oversikt over dei ulike.

 

Hadde vore lettare å anslå hvis ein hadde sett bilete av stemplingane, så du kan jo evt be om det frå selgar.

 

Dersom den har Suhl-merket under og produksjonsåret er etter WW2 så er det ein Sauer-stempla Merkel som kan vere av dårlegare kvalitet.

 

Men mest sannsynleg så er dette ein flott og god drilling uansett! Er det ein førkrigsdrilling så er det iallefall bare å løpe og kjøpe :D

Link to comment
Share on other sites

Trur faktisk waldes er inne på noe, selv om jeg primært tenker på tidlig Eckernførde-produksjon når jeg ser på bildene..

 

Mener å huske at den første modellen som kom fra Eckernførde etter reeatableringa i vest ble kalt en Modell53S og kom i 1952 som en lite endret utgave av 32s.. senere kom det flere varianter til modell3000 kom i 1956. Trur Griffon sitter på litt mer referanselitteratur om Sauers produksjon enn jeg sjøl gjør..

 

Selve riflekaliberet trenger ikke fortelle al verdens, da dette kan være brotsjet om på et senere stadium

Link to comment
Share on other sites

Flotte innspill! Kan dere si noe om hva som er bra og hva som er dårlig? Jeg tenker på hvis det er mod 3000, 32L/S eller 53, eller fra 30/40/50/60 åra, hva er kvalitet, og evt ikke?

 

Jeg tolker deg LisleArne som at førkrigs sauere virkelig er noe å ha i skapet og helst i skauen???

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Enten det er en førekrigs Suhl (jeg tror det) eller det er en Eckerrnförde er nok kvaliteten javnere enn om den er fra Suhl etter krigen. Bare min mening da. Spør selger om årsmodell.Jeg har en Eckernförde fra 56 låskassen ligner den på egun,men min har ører på baskylen det er en modell 3000 den skiller seg ganske mye fra de nyere 3000.

Link to comment
Share on other sites

Hei!

Tok en titt på denne og tittet litt på noe literatur jeg har om J.P. Sauer & Sohn.

Jeg kan ikke finne noen referanse/bilder med sikringsfløyen så langt bak!

Fremskjeftet ser litt for kraftig ut til å være førkrigs (modell 3000 har derimot et kraftigere framskjefte fra ca 1960).

Dette kan tyde på at det enten er en Øst-Tysk Sauer, eller at det kan være en av de første etterkrigsutgavene.

Da brukte de en del eler de hadde fått rasket med seg, pluss noe kopiering av førkrigsmodeller de klarte å få tak i.

Problemet med Sauer & Sohn, er at veldig mye dokumentasjon ble borte i en stor brann.

Derfor er det vanskelig å tidfeste disse. Listene med produksjonsnummer blandt annet, ble borte i brannen!

Dersom det er en førkrigsmodell, eller en produsert i Eckenförde skal det ikke være noen spesielle problemer med kvaliteten. De Øst-Tyske er mer grove i utførelse, men jeg tror de funker greit uansett.

 

Du kan sammenligne litt med disse: (det var ingen førkrigs å finne

http://egun.de/market/item.php?id=3502137

http://egun.de/market/item.php?id=3496071

http://egun.de/market/item.php?id=3498362

Her er en "pre mod 3000" http://egun.de/market/item.php?id=3506386

 

Mvh.

Griffon

Link to comment
Share on other sites

Mange bra synspunkter. Fortsatt litt vanskelig å vite hvilken modell og hva slags opprinnelse den har. Venter på svar fra selger som kanskje kan hjelpe med tid og sted-festing av våpenet.

 

Hvor i øst-tyskland var det sauer og sohn etterhvert flyttet produksjonen? Hva er det som gjorde at kvaliteten på disse våpnene kan være litt mer skranglete?

 

Kan noen si noe om montasjen som sitter på våpenet? Litt vanskelig å se kanskje. Siktet må jo evt byttes...

Link to comment
Share on other sites

Og hva slags priser pleier de forskjellige Sauer & Sohn modellene å gå for på egun? Tenker da på fra førkrigstid til 60 tallet omtrent.

 

Jeg følger med om dagen, men litt vanskelig å finne opp kruttet og lære seg dette innenfor auksjonstiden på dette aktuelle våpenet. Klart det kommer flere, men jeg har som sagt bestemt meg for kaliber. Gjenstår å se hva slags modell det er...

Link to comment
Share on other sites

Sauer flyttet aldri noen produksjon i østtyskland.. våpenbyen fremfor noen har alltid vært Suhl i Thuringen. Omtrent alt av jaktvåpen ble lagd der før krigen.. I nabobyen Zella Mehlis ble det lagd enklere og rimeligere bruksvåpen, deriblant noen relativt brukbare men u-utsmykka drillinger.

 

Historien bak overgangen fra de store familieeide produsentene til DDR-produksjonen under sammenavn er relativt lang, men en forenklet kortversjon skal jeg lire av meg..

 

Før krigen var Simson, Merkel og Sauer de store i Suhl.. Simson ble allerede konfiskert på slutten av 30tallet, siden familien var jøder og følgelig ikke kunne eie sånt under det 3.dje Riket. Etter krigen okkuperte som kjent russerne regionen, Sauerfabrikken ble tømt for maskiner, tegninger, halvfabrikata og råvarer som ble lasta på godstog og senere stappa inn i bygninger ved Baikalsjøen. Andre fabrikker som led samme skjebne var bl.a. en av Opel samt en av Zeiss sine..

 

I DDR-periodens gjenreisningsfase ble de store virksomhetene samla i den gamle Merkelfabrikken under navnet VolksEigenen Betrieb(VEB) Ernst Thalmannwerke. At våpnene derfra fikk gamle navn skyldtes kanskje mer at disse navnene allerede var godt innarbeida varemerker på eksportmarkedet enn noen bevisst kvalitetsfilosofi fra myndighetenes side..

 

Simsons modeller ble bl.a., også markedsført som Fortuna senere..

 

Jeg er ikke helt enig med LisleArne i at navnet kan brukes som en kvalitetsgradering på våpen fra DDR-perioden, men Merkel ble ofte utstyrt med mer omfattende gravyre og bedre treverk nettopp for at de da kunne oppnå en høyere pris på eksportmarkedet.. En Simson eller Sauer fra denne epoken har som oftest like god eller dårlig kvalitet som en Merkel fra samme tid....

 

Det som derimot sier noe om kvalitet fra denne tiden er et merkesystem som også BuHag (Buechsenmacher HandtarbeitsGenossenschaft) var med på.. Dette består i at våpnene fikk en trekant stempla inn på løpspakkas låsehake.

 

Denne trekanten er enten tom, inneholder en "Q" eller det beste.."en "Q1". Det siste var høyeste kvalitet, beregnet på eksport og anskaffelse av hard vestlig valuta..

 

Siden jeg skrev dette over dagens første kaffekopp etter hukommelsen er fremstillinga ganske røff og kan inneholde småfeil, men i grove trekk burde den stemme..får se om jeg editerer hvis jeg får åpna referanselitteraturen en dag..

Link to comment
Share on other sites

Sauer Sohn ble også fra 50 tallet lagd i både Øst og Vest. Det var vel en rettsak om navnet Sauer&Sohn på slutten av 40 begynnelsen av 50 tallet som resulterte i 2 Sauer&Sohn en i Øst en i Vest. I Vest J.P.Sauer&Sohn og i Øst Worm Sauer&Sohn ,

som oversatt til Norsk blir omtrent forhendværene Sauer&Sohn. (hadde bare 2 år Tysk for 40 år siden :oops: )

Jeg har Vesttysk Sauer&Sohn drilling og Østtysk Merkel OU fra 50 tallet begge har kvalitet over det du finner i prisklasser under 20000 i dag langt over.

Dette er også fritt etter dårlig huekommelse.

Link to comment
Share on other sites

Det er helt riktig at Herr Sauer, Rolf-Dieter Sauer for å være eksakt, flyktet til Vesttyskland. Han flyktet sammen med en håndfull av fagarbeiderne sine og etablerte Sauer&Sohn GMBH i Eckernførde i Schleswig-Holstein.. eksakt dato for dette er faktisk 3/3-1951..nøyaktig 200 år etter at Familiefirmaet Sauer første gang så dagens lys :wink:

 

Du vil finne våpen med flere variasjoner over Sauer-navnet..J.P.Sauer&Sohn, Sauer&Sohn, J.P.Sauer osv.. med og uten Suhl, med Vorm. osv..

 

Akkurat dette med kvalitet var en greie Sauer i Eckernførde spilte mye på.. mens produksjonen i Suhl foregikk på de gamle maskinene, med de gamle arbeiderne måtte Rolf-Dieter sette opp fabrikken sin med helt nye maskiner, men med kun en håndfull av de gamle fagfolkene..

 

Dette var samtidig en fordel, da Sauer i Eckernførde vokste fra denne håndfullen fagfolk til ca. 500 ansatte i løpet av det første året og alle startet på med samme utgangspunkt. Det meste utslagsgivende vendepunktet kom dog først 5 år senere..i 1956. Frem til da dreide Eckernførdeproduksjonen seg mest om varianter av de gamle drillingmodellene og haglemodellen 8 fra Suhlertiden. Samtidig jobbet konstruktørene med fremtiden; Modell 3000 som ble lansert i 1956. Denne ble stadig forbedret og utviklet, og er vel den mest kjennte og solgte drillingen i verden..

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke helt enig med LisleArne i at navnet kan brukes som en kvalitetsgradering på våpen fra DDR-perioden, men Merkel ble ofte utstyrt med mer omfattende gravyre og bedre treverk nettopp for at de da kunne oppnå en høyere pris på eksportmarkedet.. En Simson eller Sauer fra denne epoken har som oftest like god eller dårlig kvalitet som en Merkel fra samme tid....

 

Jeg er heller ikke sikker på dette, men det har jeg hört.

 

Har også latt meg fortelle at rettighetshavere av S&S-navnet i Sverige stemplet "kommunist-Merkeler" med S&S-merket ved ankomst til Sverige. Dette har jeg fra "Fritz Kraut" på robsoft, vet ikke om du kjenner til han? Tror dette er en relativt pålitelig kilde, men skal ikke påstå hverken det ene eller andre selv.

 

Men at Sauer und Sohn var et populärt og ettertraktet varemerke er jo tydelig mtp alle variantene av dette merkenavnet som har oppstått i etterkant av krigen, som nevnt ovenfor.

 

"Vorm. Sauer und Sohn", for eksempel betyr jo bare "Tidligere Sauer und Sohn". Dette er oftest etterkrigsvåpen, men med Suhl-stempelet under, noe som tyder på at det har foregått endel fiksfakserier med Sauer-navnet.

 

Men til denne eksakte drillingen; baskylen föles ikke Sauer-aktig ut for meg, men har som sagt ikke 100% oversikt. Er den stempeldatert fra för krigen så er det hvertfall bare å by på den!

Link to comment
Share on other sites

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... e=30954073

 

I denne annonsen ser vi typiske eksempler. Forutsatt at dette er originalforpakningene til haglene så kan ikke dette väre Sauer. De er produsert på 80-tallet opplyser selger, men på pakningen står det Suhl.

 

På det ene bildet ser vi også Suhl-stempelet på baskylens underside. Skal jeg gjette, så er nok disse stemplet Vorm. Sauer & Sohn på löpet. På 80-tallet var som nevnt produksjonen av Sauer i Eckenförde i Vest-Tyskland, da er det lite logisk at de bruker Suhl-stempelet.

 

Ikke godt å vite at dette ikke er original-Sauer dersom man ikke har satt seg inn i historien.

 

Suhl stempelet jeg referer til er forövrig dette, og som man også ser i finn-annonsen:

 

logo_saa_maxmin_01.jpg

 

...som vel Merkel bruker nå...?

Link to comment
Share on other sites

Akkurat begrepet "Original Sauer" er vel et rimelig diskutabelt begrep..

 

Hva er egentlig originalt? Sauers opprinnelige modeller som ble videreført av de opprinnelige håndtverkerne i Suhl? Sauers nyutviklede etterkrigsmodeller produsert på en nyopprettet fabrikk eid av en av Saueretterkommerne i Eckernførde?

 

Vi snakker tross allt ikke om kinakopier vs. originaler her, men om jaktvåpen fremstilt av håndtverkere som har laget slike i generasjoner. Sånn sett blir det litt feil å diskutere med dagens forståelse av "original"-begrepet.

 

Til de haglene du linket til: "Kjakene" under kammerenden av løpspakka identifiserer baskylen som klassiske "Merkel-baskyler".. Det samme gjør modellbetegnelsene, som også er typisk Merkel. Nettskjæringa har også den klassiske Merkel-layouten som du den dag i dag finner på f.eks. 96K. Dette er i og for seg ikke så underlig, siden Ernst Thalmannwerke var produsenten av slike etter krigen. Emballasjen derimot er en smule forvirrende, siden den forteller at haglene ble produsert av SuhlerJagd- und Sportwaffen GmbH. Dette firmanavnet kom først i 1994, etter at Steyr Mannlicher GmbH kjøpte opp konkursboet fra det første privatiseringsforsøket i 1990.. Steyr bygde forøvrig ny fabrikk for produksjonene i Suhl, og denne ble senere kjøpt opp av Hecler & Koch.

 

Dette rimer jo litt dårlig med de produksjonsår selgeren oppgir, men min gjetning er at dette dreier seg om overliggere fra tidligere produksjon.

 

Ad kvalitet på våpen fra Suhl er det en utbredt oppfatning at kvaliteten kunne være så ymse mot slutten av DDR-epoken.. Drillingene var dog arbeidet til de bedre håndtverkerne på fabrikken, og derfor anses det i tyske børsemakerkretser ikke å eksistere så store kvalitetsforskjeller på dem som på hagler fra den perioden. Våpen med Duralbaskyler fra denne epoken ses derimot på med en smule skepsis, men dette er blitt meg forklart at det skyldes manglende kunnskap om legering av dette materialet..

 

Jeg kjenner F.Kraut på Robsoft kun av omtale og det lille jeg har lest av ham.. Mine kilder er bl.a. den tyske forfatteren Norbert Klups, samt flere eldre tyske børsemakermestre jeg kjenner/har kjent..

Link to comment
Share on other sites

Nå er det jo sånn at det som ble solgt som Sauer&Sohn here i landet ofte ble solgt som Merkel i Sverige.

Ble brukt samme betegnelser 47E 147E Jeg hadde en Sauer&Sohn i kaliber 20 magnum kjøpt i 85 147E

så samme Børse i Sverige der var den blitt til en Merkel

Tror at luringen i Suhl så at i Norge var Sauer&Sohn et godt salgsargument mens de tydligvis mente at Svensker foretrakk Merkel

Link to comment
Share on other sites

Joda, "original" er muligens ikke helt dekkende...

 

Men uansett så ble det stemplet våpen som Sauer i Suhl lenge etter produksjonen i Eckenförde startet opp, utover 60-70 og 80-tallet. Så dette ser jeg på som "uoriginal", mens jeg ser på förkrigs Suhl og Eckenförde-produksjonen som den originale.

 

Så kan man jo diskutere om det er Sauers originale idèer som er viderefört i Suhl, men da kan man jo likegjerne spekulere om det er idèene som er kopiert og utfört til en billigere penge (les: dårligere kvalitet), og stemplet med Sauer-navnet for å gjöres salgbart.

 

Uansett så tror jeg nok de fleste tyske våpen fra denne tiden generelt holder en höy standard i forhold till mange av dagens merker.

 

Rart med logoen på de boksene forresten, dog vi vet jo ikke om de hörer til våpnene fra starten av...

Link to comment
Share on other sites

Jeg får prøve å bidra litt til forvirringen her jeg også :wink:

Da jeg jobbet i bransjen på slutten av 80/begynnelsen av 90-tallet var det utbredt å referere til øst-Sauer og vest-Sauer. Vest-Saueren holdt høyere kvalitet, men med dertil høyere pris. Øst-Sauer er langt fra dårlige våpen, vi snakker her om høyt og meget høyt kvalitetsnivå.

Og hva gjelder eskene i annonsen, så er de hvis hukommelsen min fungerer riktige. De var merket med "Jagd und sportwaffen aus Suhl" som et markedsføringsslagord, varemerke, typebetegnelse og øvrige spesifikasjoner sto på etiketten på kortenden. Disse eskene var like for varemerkene øst-Sauer, Simson og Merkel.

Link to comment
Share on other sites

Jepp..Sauerhistorien er ganske forvirrende, men dog relativt oversiktlig. Hadde vi derimot diskutert Krieghoff hadde saken staks vært verre..der gikk mye av arkivene fra Pre-Ulm perioden tapt..

 

Personlig har jeg renovert et ikke neglisjerbart antall Merkeler samt sauere fra både Suhl og Eckernførde.. Samtlige har vært gode våpen, selv om jeg ser at Merkel fremhever seg. Jeg holder på med en Sauerstempla Merkel i kal16 til meg sjøl sånn innimellom, og mener bestemt at den holder ett hakk bedre kvalitet enn de fleste Vest-Sauerne som har vært innom her. Denne er fra 60tallet..

Link to comment
Share on other sites

Får ikke svar fra selger. Han hater meg kanskje allerede siden jeg prøvde meg på engelsk!

 

Finner ingen drillinger for salg med samme ører på baskylen. Noen som har bilder av førkrigs Sauere?

 

Fant derimot en annen drilling med sikring langt bak: http://egun.de/market/item.php?id=3454590#img

 

Hva slags historikk har Simson oppi alt Sauer/Merkel sirkuset? Vi snakker vel Suhl her og, så da er det vel rom for skjærings...

Link to comment
Share on other sites

Som jeg var inne på var Simson en stor(faktisk den største) våpenfabrikk i Suhl eid av den jødiske Simsonfamilien. Jøder og nazisme funka jo ikke sammen, så fabrikken fikk en rett-troende ny eier før krigen. Etter krigen ble Simson en del av Ernst Thalmannwerke(1949) og ble produsert i samme fabrikk som Merkel og SuhlerSauere.. Du kan finne Simsonmodellene som bl.a. Fortuna-Suhl ( etter en kort periode som selvstendig fabrikk, Gewehrfabrik VEB Simson).

 

Disse børsene holder bra kvalitet, og har beholdt mye av det klassiske førkrigsutseendet...

Link to comment
Share on other sites

Simson sine produkter ligner mer på Merkel enn de ligner på S&S. De fra den tiden da de fortsatt ble laget av familien Simson er etter det jeg har sett ettertraktede greier. Denne det er bilde av her er nok fra tiden etter fam Simson.

Den Greenersikringen er bare en tilvendingssak

Link to comment
Share on other sites

Jeg er fortsatt i forsker-modus på saueren... Prøver å finne ut så mye som mulig. Fortsatt en del uklarheter, så jeg avventer fortsatt svar fra selger.

 

Fant også en drilling på blocket.se i riflekaliberet jeg ønsker. Flere ting jeg ved første øyekast likte dårlig, som f.eks montasjen.

http://www.blocket.se/stockholm/Merkel_ ... ?ca=14&w=3

 

Hva er det å si om denne da?

Link to comment
Share on other sites

Tja..grei drilling og god pris og..

 

Montasjen bør du ikke henge deg for mye opp i..ser ut som det er borret og gjenget i løpsskinna og så skrudd en bit weaverskinne rett på.. Med den prisen burde du kunne koste på deg en Recknagel svingmontasje her i norge og fremdeles ha en billig og bra drilling..

Link to comment
Share on other sites

Jepp, enig når det gjelder montasje. Bare kjipt når det er gått for så enkle løsninger. Gudene veit hva annet enkelt som er gjort med våpenet... Blir skeptisk.

 

Hva slags oppspenner/sikrings-mekanisme er det på denne?

 

Som jeg spurte om på saueren; er det noen spesielle ting eller problemer man bør være obs på når det gjelder denne merkelen? Kan dere se hvilken modell det er?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...