Jump to content

Jakt på Evenstad??


Teigen92

Recommended Posts

Hei, viste ikke helt hvilket emne jeg skulle poste dette innlegget i, men prøver her.

 

Det jeg lurer på er hvordan jaktmulighetene er i Evenstad. Vurderer sterkt å studere der neste år og i den forbindelsen hadde det vært kjekt å vite litt om jaktforholdene. Kan jeg håpe på å jakte rådyr der eller er det bare fugl og hare som gjelder?

 

Setter stor pris på svar!

 

Kjetil

Link to comment
Share on other sites

Heisann.

 

Går på evenstad på fjerde året nå, og begynner etterhvert å bli litt kjent i områdene.

Det er rådyr i Østedalen, men ikke en veldig stor bestand. Dessuten har vi riksvegen og toglinja, så jakt med hund er mildt sagt spennende for hundens del. Men ja, det er fullt mulig å jakte rådyr her og med litt innsats tidlig på sesongen for å finne ut hvor dyrene står kan du også regne med å få en felling eller to - tre om du er villig til å betale prisen. Kortene på rådyr ligger vel på rundt 800kroner stort sett. Noe mer i noen områder, noe mindre andre steder. Om du går inn på http://www.segr.no/ finner du kart over alle utmarksområdene (UO) og kontaktinfo til den ansvarlige i de forskjellige områdene. Alle UO har noe rådyr, men kalde vintre + til dels mye snø + gaupe og andre rovdyr + biler/tog gjør sitt til at dette ikke er det beste dalføret i landet mtp rådyrjakt. Rådyrene tendenserer til å holde seg ganske lavt i terrenget, dvs i nærheten av innmark men man treffer da på rådyr inne på åsene rett som det er også.

 

I år er fuglebestanden ikke noe å skryte av, men hare er det bra med. Ellers har vi jo bra med hjort og elg her da. Det selges hjortekort som gjelder fra jaktstart frem til elgjakta starter i de aller fleste UO.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Beverjakt har vi her ved Evenstad også..Dett selges en del kort i Glomma hvert år, men bare for vårjakt. Beverjakta i Rendalen begynner dessverre å bli litt stusselig, sikkert fint for grunneierene men for oss jegere er det ikke så gøy der lengre. Store områder er forbudt å jakte med rifle og antallet beverkort som selges er svært høyt i forhold til beverstammen. På plussiden får man starte jakte på høsten. Men ja; også der er det rådyrjakt. Ikke alltid like lett å få kort, men det pleier å gå seg til. Se forøvrig http://www.rendalenjaktogfiske.no for kortpriser. Finnes også kort å få lengre nord i Rendalen, og også nedover mot Rena. Selvsagt spennende å bruke hund der også om man er redd ulv, men slettes ikke umulig. Har selv sluppet hunden min både her i Østerdalen og i Rendalen regelmessig i fire år uten problemer, men selvsagt kan uhell skje.

Bukkejakt er selvsagt en mulighet. Observerte tidligere i år den største og flotteste råbukken jeg noen gang har sett her i østerdalen (nei, jeg kommer ikke til å gi mer nøyaktig stedsbeskrivelse). Poenget er; det kryr av jaktmuligheter i områdene her. Ikke alle arter er overrepresentert, men de finnes. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...