Jump to content

Trenger ladedata for TTSX og 203B i .308Win


LimpMidget

Recommended Posts

  • 2 weeks later...

Ser ganske frisk ut ladningen hos Robsoft. Kunne ha tenkt meg og fått kvalitetssikret den så jeg ikke lager trompet av børsa.

Har hørt rykter om at det er ladedata for Barnes TSX i ladeboken ver. 6. Er det vet om det er samme lengde på TSX og TTSX så ladedata går om en annen?

 

LM

Link to comment
Share on other sites

Takk for det!

 

Henger ikke aldeles med tanke på bæreflate. Hadde sett for meg at TTSX'en er ei lengre kule og dermed presses dypere i hylsa ved COL 71 enn TSX noe som gir høyere trykk. Er jomfru når det gjelder rifleladninger og spør derfor sikkert dumt. Har ladet en del håndvåpen ammo.

 

LM

Link to comment
Share on other sites

Hadde sett for meg at TTSX'en er ei lengre kule og dermed presses dypere i hylsa ved COL 71 enn TSX noe som gir høyere trykk.

Det er korrekt, på 180 grain TSX/TTSX er forskellen ca 2,25 mm, jeg kender dog ikke forskellen ved 150 grain, men hvis du har kuglens længde + din patronlængde + hylster volumen i grains H2O (vand 8) ) så laver jeg gerne Quickload beregning til dig

Link to comment
Share on other sites

TTSX er akuratt lengden av plasttuppen lenger.

Har du plass i magasinet kan du jo øke COL med tilsvarende lengden av den. Har du ikke plass til det, vil trykkforskellen være moderat så lenge du holder deg til "vanlig" FF.

Startladning i ladeboka er for 203b og 150gr TSX 43gr og max 45gr. så lenge du starter på min og jobber deg oppover får du ingen problemer med et par mm COL.

 

Barnes anbefaller og bruke samme ladedata her, http://www.barnesbullets.com/information/load-data/

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

150 grain TSX og TTSX fylt med 43 grain 203B gir 770 m/s i min Ruger Compact med 43 cm pipe. Setter kula til øverste rille. Presisjonen er særdeles bra, - 12 mm og bedre. Har skutt elg, hjort og rein med denne ladningen. Dreper raskt med tydelig skuddreaksjon. Som oftest med "knall & fall" ved bogskudd. Lite bloduttredelser.

 

Får dårligere samlinger med mer eller mindre krutt enn 43 grain.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Bruker 44,5 grain 203B eller Norma-11 for 150 grains TTSX i min Sako 85.

Med 50 cm løp ga både 203B og Norma-11 middelhastighet på 787 m/s siste gangen jeg målte (ved 12 grader).

Presisjonen er meget god. Har ikke det helt store materialet og lage noen stor statistisk sammenligning ut av, men har felt 1 hjort med denne i høst. Resultatet av to skudd bak bogen var noe overraskende, det var nesten ikke blodslått kjøtt. Men det kan komme av tilfeldigheter.

 

Ser Jørund Lien betrakter 45 grain 203B som "maks" for 150 grains TTSX, men det kan selvføligelig variere fra rifle til rifle.

Link to comment
Share on other sites

45 grs med 203B bak en 150 TTSX høres ganske så slapt ut. Re 15 er samme kruttet og alle kuleprodusenters ladebøker tilsier hastigheter på 870-890m/s som maks med 150 grs kuler.

 

SÅ stor er ikke forskjellen trykkmessig mellom en Barnes og ei vanlig kule. 48-49grs Re15 er vanlig bak ei normal kule.

 

Med 203 bør en nå ca 850m/s i ei normal pipe - trekk fra 2-3m/s pr cm så bør en nå minimum 820m/s med ei 50 cm pipe.

 

Om en ønsker maks puff med ei massiv 150 grs kule i 308 er kombinasjonen Nosler E-Tip og Hodgdon CFE223 rimelig uslåelig. 915m/s er mye i en 308 og jeg tviler på noen jaktladning i kaliberet har bedre gjennomtrengning eller kulebane. E-Tip blir som Barnes ganske store i diameter så de bør fungere ok også. Hornady GMX som også er i samme gata gir veldig liten ekspandert diameter.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...