Jump to content

I tvil om valg av ny hagle


Bohicas

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg har planer om å gå til innkjøp av ei ny O/U hagle. Min først hagle jeg kjøpte da jeg var 16 ei Star-Baikal duger ikke lengre. Faste choker med 1/2 og 1/1 boring. Så nå er det dags for ny skikkelig hagle som jeg kan ha for "evig"

Etter å ha lest en del rundt om så står vel valget mellom ei SV10 Perennia eller 686 SP fra Beretta. Har vært å holdt og tatt litt på begge to og begge to frister. Er jo en vesentlig forskjell i pris da.

 

Så er det jo det at jeg jakter ikke så mye for tida. Blir vel ei uke eller to i året på rype fjellet samt noe hare- ande jakt, men har begynt å skyte en del på banen etter leirduer. Så da har jeg begynt å tenke litt på om jeg kanskje skulle gå for en mer sporting hagle. Kan god leve med å dra på noen ekstra hundre gram de ukene jeg er på fjellet. Så ei rundt 3,5kg skulle vel være et greit kompromiss, eller?

Så har jo Beretta SV10 Prevail modellen også... Man blir så i tvil... :?

Kan det være en idé å gå for noe med utbyttbar stokk? En til Sport og en til jakt. Vet ikke om det skulle ha noe for seg.

 

Skulle jeg fortsette som jeg gjør nå så blir det i året rundt 2-3000+ skudd på banen i året. Og noen få skudd på jakt.

 

Noen forslag?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en beretta 686 E sporting med justerbar kolbe. Bruker den både til jakt og på bane. Er fornøyd med den. Utrolig stabil og fin og skyte med. Veier 3.5 kg. Syns det er greit og dra med seg til skogs det.

SV10 er jo ei fin hagle, vurderte sånn sjøl også.

Begge er bra hagler, så du blir nok fornøyd. Blir nok mer en smakssak hva du velger. Lykke til:)

Link to comment
Share on other sites

Om du leter etter SV10 eller 686, så har Interarms disse tilbudene på sin hjemmeside:

http://www.interarms.no/" target="_blank

http://www.interarms.no/spesial.htm" target="_blank noe langt ned på siden, under "Lagersjefens ryddesalg"

 

Beretta 686 Silver Pigeon kal 12/76 veil. 19990,- 1 stk utstillngsvåpen selges 15500,-

Beretta SV 10 Perennia I 12/76 71 cm pipe veil 21590,- 1 stk utsillingsvåpen 17900,-

Beretta 686 Silver Pigeon m/justerbar stokk 18000,-

Beretta 686 Sporting justerbar stokk 12/76 18000,-

 

Selv har jeg en 682 GoldE, og er godt fornøyd med den, men den blir vel noe dyrere.

Link to comment
Share on other sites

686 E sporting ser jo og fin ut. Må få sett litt mer på den tror jeg. Mulig det var en slik jeg fikk lånt på banen i går. Var en utlånshagle så vet ikke noe mer enn at det var en Beretta med justerbar kolbe :P Var god å skyte med. Helt annen verden en hagla mi i alle fall . :)

 

Noen som vet om man får SV10 med justerbar stokk?

Link to comment
Share on other sites

takk.

Kjøpte den på Jakt og friluft i Arendal og tilbake skal den (på rep) er egentlig fornøyd, men er et par problemer med den.

 

Det ene er at patronen i det underste løpet tar borti støtbunnen. Noe som lager merke i messingen på hylsa og det blir vel etter hvert slutt merker på støtbunnen og om det ikke rettes.

Det andre er at når man avfyrer det underste løpet så blir det og merke i tennhetta på patronen i det øverste løpet. Ikke mye, men vil nå ikke ha det slik. Plutselig så går vel begge løpa av.

 

Mandagshalge vil jeg kalle det :P

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...