Jump to content

Bruk av matchkuler på småvilt


sirhitalot

Recommended Posts

Hei, jeg lurte på om folk her har erfaringer om bruk av matchkuler på småvilt?

Har hørt at Norma Golden target i 6,5x55 (min får 765m/s) er en veldig grei kule som gir liten ødeleggelse, men regner med at denne som alt annet kan ødelegge i noen tilfeller. Hva med feks. å bruke 77gr sierra matchking i 223? Denne får jeg opp i 830m/s. Vil den kunne åpne seg?

Leser også at noen bruker a-max til storvilt, er denne eksplosiv? tenkte da på feks. 75gr i .223...

Link to comment
Share on other sites

har god erfaring med matchkuler til småviltjakt.

 

Man velger kuler og vekt og hastigheit etter kva effekt ein vil ha.

hornady A-max er den kulen som ekspanderer lettast og kraftigast av dei eg har testet.

berger kuler er uprøvd.

Sierra mk ekspanderer greit, men er usikker korleis den ekspanderer på lavere hastigheiter

Brukte den tidligere til gåsejakt ladet i 243win i ca 1050m/s og ga middels kraftig ekspansjon på hold opp til 300meter.

Lapua scenar kuler ekspanderer middels/moderat, lave hastigheter vil den oppføre seg som ein heilmantel i småvilt.

Ej har ladet opp 100granis scenar til min onkels 6.5x55 rifle, den ladninga gir 1000m/s utgangshastigheit og ekspanderer greit inne i gåsa. Ej synset at den har ein middels ekspansjon og kjøtødleggelse.

Bruker idag 105A-max i 6mmbr`n til gåsejakt med utganshastigheit på ca 870m/s om ej husker rett.

Den ladninga gir stor ekspansjon og store kjøtødleggelser på hold under 200meter.

250-300meters hold har hastigheten gått så pass ned at ein får middels+ kjøtødleggelse

400meters hold har hastigheten gått ned ytligere og ein får liten+ kjøtødleggelse.

for og avlive gåsa humant og effektivt synest eg at ein må ha så pass ekspanskjon som ej fåt med A-maxen på 400meters hold i BR`n.

 

Eit ønske for neste års gåsejakt er og teste ut den 95grains sierra MK kula i 6mm`n for og sjå om eg får litt midre kjøtødleggelser på nærmare hold da eg synest A-maxen gir litt mykje på hold under 200meter.

 

Tidlegere testet eg ut mange forskjellige kuler i våte telefonkataloger og gjorde meg kjent med korleis di forkjellige match og varmint kulene fungerte.

 

Om ein virkelig skal fintune ønsklige ekspansjon på ei kule kan ein enten opne eller lukke holet på matchkula for og få raskere eller seinare ekspansjon.

Om ej huska rett så var det scenar kulene som er nesten lukket i front for at fuglejegeren skulle kunne bruke denne som ein heilmantel.

Link to comment
Share on other sites

Lapua 144 grs / 9,3 gr FMJBT er en lang fin tung helmantel matchkule. Den har BC på 0,636 og flyr langt og fint men man må skru litt selvfølgelig 8) Jeg har ladet den til 770 meter i sekundet på min rifle og da detter den ca 14-15 cm mellom 100 og 200 meter.. det er 7 knepp opp..

 

Med en liten klikktabell pugget i hodet så er jo de fleste kikkertsikter av en slik prisklasse at vi jegere burde være flinkere til å lære oss å justere enn å troilllade kuler til å gå så flat som mulig med dertil spørsmål om kjøttødeleggelser..

 

Denne lapua kula har på mine fugler gitt et lite hull inn og makan hull ut..minimal kjøttødeleggelse men har alikevel 2147 joule på 200 meter og dreper effektivt 8)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skutt noe fuggel med jaktmatch til 6,5 jeg og det gikk veldig fint det. Fuglen gikk rett ned og pent resultat. Nå lader jeg selv så da bruker jeg heller den kulen jeg beskrev i forrige innlegg da den gir veldig mye penere treffbilde. Den går nesten for meg hull i hull, men JM blir litt mere åpen. Ikke noe problem igrunn, men synes den virker vel åpen på 200 meter.. Men det er mitt syn ja :)

 

JM er et veldig bra alternativ for fabrikkammo. Jeg vil heller bruke den enn match kuler med hullspiss.. Men man kjøper ikke JM kula i løsvekt for lading..den koster skjorta av en eller merkelig grunn.

Link to comment
Share on other sites

hva med norma jaktmach? står vel fågel på den om jeg ikke husker feil.

Det som er litt rart, er at jaktmatchen i 6.5x55 er en 100gr HPBT kule (det finnes visst 2 typer, en HPBT og en FMJ). Den pakken jeg tittet på virket som var rekrutt i dyr innpakning... Jeg tenker derfor å bruke norma GT på gåsa nå, siden denne har bedre BC. v0 er 765 i min rifle.

 

mener det var snakk om et verktøy før som lukket åpningen på HP-kuler... Noen som har noe info om denne?

Link to comment
Share on other sites

Skjøyt mi første gås (kanadagås) med 6.5 Norma jaktmatch 120gr FMJ. Holdet var drøye 100m. Kula gikk inn høyt i den ene fileten, igjennom "maskinrommet" og ut midt i den andre fileten. Gåsa baksa seg 20m før det var kvelden. Utgangshullet var ikke stort, men det var ganske mye blodslått kjøtt rundt utgangshullet, så jeg måtte skjære fileten i to ved hullet og skære vekk endel. I tillett var det veldig mye blod som hadde slått ut i hinna mellom den store fileten og den lille som ligger innerst. Er dette vanelig ved bruk av rifle (6.5) på gås?

Ellers ble jeg overrasket over at det var en god del mer kjøtt på kanadagåsa enn på grågåsa. Filetene var drøye 450 gram hver pluss at jeg fikk ca 600 gram kjøttdeig fra lår og vinge.

Nå ønsker jeg meg tofot, litt vanskelig med fugl på knestående :lol: .

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...