Jump to content

Generelle råd om drilling


Skee

Recommended Posts

Hei,

skal lever inn søknad på drilling og trenger litt råd og tips.

 

- Drillingen min skal primært være fuglebørse, men også rådyr. Større dyr tror jeg blir via dedikert rifle. Er det noen merker som utmerker seg her? Tenker da på oppspenner, kolbeform etc for fluktskyting på rype og skogsfugl?

 

- Ønsker primært haglekaliber 16, men finnes det patroner i butikksalg som er dugandes for storfugl? Tenker da tungsten, hevishot etc. Har et bilde i hodet om at 12 gauge blir tung/ubalansert?

 

- Riflekaliber, her må det være randpatron; 7x57R, 7x64R, 8x57IRS etc. Er det noen ting jeg bør se etter/ligge unna? Har feks 8mm gode fuglekuler tilgjengelig?

 

- Prisklasse: rimelig, dvs ca 25 000, forhåpentligvis med en kikkert og hakemontasje inkludert. Selvfølgelig brukt. Ikke frittliggende rifleløp, da jeg ikke synes det er pent (om det da ikke finnes modeller hvor rifleløpet er “kapslet” inn?)

 

Det jeg trenger er egentlig en pekepinn på hvilke merker/typer som egner seg som en erstatning for hagla mi. Rifleløpet blir da ren bonus i skogen/på fjellet når situasjonen byr seg.

 

Pek meg gjerne til tråder hvor dette er dekket, søkte på drilling her og fikk 2800 treff så finner ikke alt...

Skal lade riflekaliberet selv, har ikke tenkt å begynne med haglelading ennå ihvertfall.

Link to comment
Share on other sites

- Drillingen min skal primært være fuglebørse, men også rådyr. Større dyr tror jeg blir via dedikert rifle. Er det noen merker som utmerker seg her? Tenker da på oppspenner, kolbeform etc for fluktskyting på rype og skogsfugl?

 

Oppspenner: Dei aller fleste av dei eldre kombiane har kun oppspenner for rifleløpet, der hagleløpa som oftast blir operert med ei standard greener-sikring på venstre side av kolbehalsen. Nyare drillingar har ofte oppspenner for alle løp. Dette er ein smakssak og bør prøvast ut. Mange synast at oppspenneren blir treig, men det er ein smakssak. Eg hadde oppspenner på ein Krieghoff og trivdes godt med det. Nå har eg ein eldre Heym med vanlig greener og oppspenner kun på rifleløpet. Trivast med det au.

 

Kolbe: Her trur eg du må prøve deg fram eller evt flikke på kolben i ettertid dersom du ikkje har moglegheit til å teste i forkant. Hagledrillingar er laga for skyting med åpne sike, så prøv åssen drillingen passar deg utan kikkerten. Du vil aldri få i både pose og sekk, med mindre du monterer justerbar kinnkappe og justerer den rett før du sett på kikkerten.

 

- Ønsker primært haglekaliber 16, men finnes det patroner i butikksalg som er dugandes for storfugl? Tenker da tungsten, hevishot etc. Har et bilde i hodet om at 12 gauge blir tung/ubalansert?

 

Ammoutvalget er meir begrensa i 16 enn 12. Til tross for dette er det mulig å finne egna ammo til nær sagt all jakt. Kal 16, eller til nød 20, er det einaste rette :D

 

- Riflekaliber, her må det være randpatron; 7x57R, 7x64R, 8x57IRS etc. Er det noen ting jeg bør se etter/ligge unna? Har feks 8mm gode fuglekuler tilgjengelig?

 

Du tenker veldig rett. Mest utvalg finn du nok i 7x57R. Alle aktuelle kaliber bør ha gode holspisskuler tilgjengelig... Tenker du kun fugl og rådyr kan ein drilling i småviltkaliber, f.eks 5,6x52R vere eit alternativ. Desse er som oftast litt billegare au.

 

- Prisklasse: rimelig, dvs ca 25 000, forhåpentligvis med en kikkert og hakemontasje inkludert. Selvfølgelig brukt. Ikke frittliggende rifleløp, da jeg ikke synes det er pent (om det da ikke finnes modeller hvor rifleløpet er “kapslet” inn?)

 

Du kan halvere, kanskje til og med ta vekk 2/3 av prisen dersom du handler ein standard f. eks. Sauer-drilling frå Tyskland.

 

Det jeg trenger er egentlig en pekepinn på hvilke merker/typer som egner seg som en erstatning for hagla mi. Rifleløpet blir da ren bonus i skogen/på fjellet når situasjonen byr seg.

 

Få merke som utpeker seg hverken i den eine eller andre retninga, trur nok dette med merker er ein smakssak. Anbefaler deg å sjekke og ta på mest mulig før du bestemmer deg.

Link to comment
Share on other sites

Var en liten runde i går (i Trondheim), XXL førte tydeligvis en 16 gauge patron (passende for rype så det ut som), Rogne våpen hadde noen flere i 16 men ikke noe hevishot/tungsten matrix eller lignende. Har ikke sjekket ABC fritid ennå.

 

Skriver 16/70 og 7x57R på søknaden, så får jeg kanskje endre om det kommer en kjempefin en med 8x57 i stedet.

 

Fikk tips om egun.de fra noen andre også, men litt usikker der. Tysken min er begrenset til det jeg husker fra Kamp-serien, og det tviler jeg faller i god jord...

Men prisene var helt enkelt fantastiske. Definitivt ikke ute av bildet å netthandle fra Tyskland.

 

LisleArne, prøving og testing blir nettopp baugen, har ikke sett mange drillinger rundt i butikkene (som er aktuelle i pris!).

Men oppspenner kun på rifleløpet, og hagleløpene som "vanlig" høres bra ut, skal greie å leve med greenersikring på siden.

 

Dette kjøpet blir nok et litt langtidsprosjekt, med mye lesing/snoking før jeg greier å bestemme meg ihvertfall.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...