Jump to content

Rutiner ved oppstart av elgjakta


horsti

Recommended Posts

(Har prøvd søke funksjonen her på forumet, men fant ikke svar på akkurat dette)

 

I elgjaktlaget jeg er med har vi det sånn at første dagen av jakta bruker vi ganske lang tid på å verifisere at våpennummeret på riflene stemmer overrens med våpennummeret som står på jegeravgiftskortet.

 

Alle har da allerede levert inn kopi av jegeravgiftskort med godkjent storviltprøve og våpenkort før denne dagen.

 

Det jeg lurer på er: Er dette virkelig nødvendig? Er det pålagt?

Er det lederen for jaktlaget som får smekk på pungen om en av gjerrigknarkene på laget kommer med en annen rifle i jakta? Trodde hver enkelt jeger hadde dette ansvaret selv og måtte stå til ansvar for dette alene om man ble tatt noe så dumt..

 

Det virker bare så bortkasta tid der vi står og tripper etter å komme igang med jakta, er dette noe alle andre lag også gjør?

 

Setter pris på svar eller henvisning til eksisterende tråder om dette emnet.

 

mvh

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar :)

Normalt sett burde det være ganske lett å få til, men vårt jaktlag har endel "spesielle" typer med :lol:

Det var (ny)jaktleder som spurte om jeg kunne finne ut av om det var nødvendig å leke barnehageonkel og sjekke at de andre ikke jukser.

Han mente det ikke var noen spesielle krav fra valdet på dette, derfor dette spørsmålet.

Ammo har aldri vært sjekka hos oss, det burde være mer relevant for jaktleder å vite at folk i det minste har kosta på seg korrekt jaktammunisjon?

Link to comment
Share on other sites

Jeg sjekker alle våpen, våpenkort, jegeravgift, storviltprøve og ammo kvelden før jakta starter.

Tar max 10 min med 12 kjerringer så da kan vel ikke et par mannfolk bruke så veldig mye lengre tid :winke1:

 

Hvordan arter kveldene seg i koia seg når det er 12 kjerringer der? Strikker dere, eller sitter dere og juger dere også?

:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Hos oss blir alle papirer sjekket før jakta starter. Men det hender vi får besøk av politi og da lønner det seg og ha alt i orden. Ellers blir det takk og farvel for en lengre periode. :winke1: .

Link to comment
Share on other sites

I det ene elgjaktlaget jeg er med i kontrollerer jaktleder og nestleder våpen, våpenkort og jegeravgiftskort m/storviltprøve på morraen første jaktdag. Hvis noen kommer til de andre dagene, sjekkes disse også. I det andre trekker vi rekkefølge med jegeravgiftskortene, men sjekker ikke våpenkort. Jeg for min del synes dette holder, i og med at man ikke får tatt storviltprøven uten våpenkort. Godt å høre at folk rundt omkring også sjekker dette :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...