Jump to content

20MOA for mye tilt?


smaug

Recommended Posts

Hei,

 

Vurderer sterkt å bestille meg en 200STR i 6,5 men er litt usikker på kikkertfeste jeg skal ha. Fra før av har jeg en Zeiss Victory Varipoint 2,5-10x50 som jeg skal ha på børsa.

Saken er, vil feks en Spuhr 20MOA feste gi for mye tilt for skyting på 100m? Har sansen for måten Spuhr festet er laget(one piece), og vil ha et feste som består av få deler og er solid og god. Er klar over at det finnes mange andre skinner og ringer som sikkert er mer enn godt nok for meg og hvor denne problemstillingen ikke ville være tilstede.

Neste spørsmål er kanskje veldig dumt, men burde jeg vite dette selv utfra å se på kikkerten og telle hvor mange klikk den har når jeg vet den ballistiske kulebanen til 6,5'en?

Link to comment
Share on other sites

Skru kikkerten din ned 60cm(ca 20MOA) på 100m slik den sitter nå, og sjekk om det går. Du bør ha litt til å gå på også. Hvis det ikke går, så er nok 20MOA litt mye.

MEN....det forutsetter at denne montasjen faktisk har nøyaktig 20MOA tilt i forhold til slik kikkerten din sitter nå. Ikke vær bombastisk på at din eksisterende montasje er 0.

Har flere rifler med 20MOA skinner på, og den ene i 6,5-06 får jeg ikke treffpunktet helt ned i null på, men kikkerten stopper ca 25mm over@100m. På Saueren min så har jeg ingen problemer, men her tviler jeg litt på om det endte opp med 20MOA etter at jeg måtte fin-tilpasse skinna litt.

:wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...