Jump to content

Kortnebbgås i Nord Trøndelag


Maui

Recommended Posts

Hei.

Tenkte lage en liten tråd slik at vi kan dele info om hvor man finner kortnebbgåsa i Nord Trøndelag i år.

Så langt ser det ikke ut til at det har kommet så mye fugl men på onsdag skifter været til nordvestlig vind og da får jo gåsa "skyss" ned fra Svalbard. Så langt har jeg sett noen flokker på ca 200 fugl på Følling og en flokk på ca 50 fugl på Skogn.

Link to comment
Share on other sites

Hvis ting er som det "normale", er det vel i denne tiden (midten av september) at de store trekkene begynner å vise seg. Litt spent på årets trekk. I fjor var det etter min mening dårlig med kortnebbgjess på Innherred, i forhold til tidligere år. Man gikk liksom å ventet på "hovedtrekket" i hele september, men "hovedtrekket" kom aldri. Mange av rapportene sa at store mengder med gjess var observert i Danmark kort tid etter at den forlot Svalbard.

 

Skal også jakte på Innherred i år, og håper på bedre tider enn i fjor :)

Link to comment
Share on other sites

Da er de første flokkene på Levanger. Ca 5000 gås i området nå. Satser på en tur ut i morgen eller mandag morgen.

 

Har det virkelig kommet 5000 kortnebbgås til Levanger? Nesten ingen meldte observasjoner på artsobservasjoner.no og jeg så veldig lite gås på en rekogniseringstur rundt Steinkjer idag. Har nok sikkert kommet kortnebbgås, men så mange var litt mye... ;)

Link to comment
Share on other sites

Da er de første flokkene på Levanger. Ca 5000 gås i området nå. Satser på en tur ut i morgen eller mandag morgen.

 

Har det virkelig kommet 5000 kortnebbgås til Levanger? Nesten ingen meldte observasjoner på artsobservasjoner.no og jeg så veldig lite gås på en rekogniseringstur rundt Steinkjer idag. Har nok sikkert kommet kortnebbgås, men så mange var litt mye... ;)

Noe mer info om nord trøndelag ?

Link to comment
Share on other sites

Fikk skutt meg 2 kortnebbgås i går ettermiddag. Utrolig opplevelse. Så at det satt en liten flokk på et jorde jeg får jakte på. Dro ut dit 2 timer etter, gåseflokken var der enda. Gikk så mot en sommerfjøs som stod på jordet for å skyte fra den. Var spent. Hadde rifla på ryggen og hagla klar hvis de skulle bli redd å ta til vingene men det gjorde de ikke. Gikk inn i sommerfjøsen opp en stige til en åpning i veggen. Stakk ut rifla, de var litt urolige så jeg ventet noen minutter før jeg valgte meg ut en fugel på ca 50-60 m, så i kikkertsikktet at det var 2 gås som stod helt nærme hverandre. Lot skuddet gå og det bakkset i litt vinger en del tok av og lettet men det lå fugel igjen på bakken. Tok hagla i hendene og ruslet mot fugelen, der lå det jaggu meg 2 gås stein død. Skutt med Norma Fugel i kal 222. :P 1 skudd 2 gås, fornøyd med den.

Link to comment
Share on other sites

før jeg valgte meg ut en fugel på ca 50-60 m, så i kikkertsikktet at det var 2 gås som stod helt nærme hverandre. [...] 1 skudd 2 gås, fornøyd med den.

forsvarlig...? :roll:

Forsvarlig?? Ser ikke noe galt i det. Hadde godt med overhøyde og så jo at det ikke var noe annet. Gåsene stod veldig synkront så, begge døde i smellen.

Link to comment
Share on other sites

Forsvarlig er vel en ting men det er ikke noe man gjør som jeger.

Velg alltid ut fugl som sitter litt utenfor flokken om du skal skyte med rifle.

Jeg traff selv en bonde som skrøt av at han hadde tatt 7 gås i ett skudd med hagle for noen år siden... Det er IKKE bra!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...