Jump to content

Pyrodex i 45-70


martinJ

Recommended Posts

Hei,

 

Har skutt en del pyrodex 45/70 i min pedersoli sharps, og det går så det griner..

 

Men, ladningen må være komprimert! dvs du fyller opp hylsa til den nesten er full, slik at du komprimerer ca. halve setedybda på kula du skal bruke.

Litt fett/voks med en wad bak i papir eller tynn papp er ikke så dumt hvis du vil slippe å pusse løp i dagevis.

 

Du må ikke ha luft mellom kule og pyro/svartkrutt. disse ladningene må alltid være komprimert! en trakt med droptube er kjekt får å få minst mulig luft.

Hvis ikke kan man risikere overtrykk.

 

Henry

 

PS. les litt her -> http://www.hodgdon.com/loading.html

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Døh... atte colt 45 får dere lov å bryke pyro hos dere altså 8) vet harry det? :lol:

(så foersten på hjemmesiden til klubben at dere har en ruger som klubbvåpen, det stemmer vel ikke helt... :? )

 

Har ikke selv skutt pyru i 45-70, men opplever som andre at pyrodex har mer "OMPF" med tilsvarende vekt/volum med årntligkrutt. Dog er jeg sikker på at du ikke klarer å overlade med pyrodex. Men med en grei of riktig fettet kule går det nok bra med en ca 50 gr + - og litt polenta gryn (Det har det forøvrig blitt litt vanskligere å få tak i? må handle i invnadrerbutikker :D ) Fyll opp slik at kula komprimerer ladningen og se hvordan det går.

 

Husk nå også på og skriv ned dataene slik at du ikke ender opp som meg. Hadde en liten rest av 45-70 jeg skulle skyte opp. Gikk fantastik godt i rollingblocken, men jeg aner ikke hva ladningen var... :cry:

Link to comment
Share on other sites

Liker ikke begrepet "komprimert" når det gjelder lading med krutt, særlig ikke når man foreslår å bruke setting av kule for å komprimerer ladningen.

I mitt hode medfører det at kruttkorn blir knust og får en annen karakteristikk på trykket.

 

Til lading av .45-70 med svartkrutt eller Pyrodex bruker jeg stort sett bare en langhalset trakt, så banker jeg hylsa lett mot bordkanten til kruttet har "satt seg" og legger inn papp/papir mellom krutt og kulefett, kula på toppen av dette og VOILA!

Hvis dette ikke gir tilstrekkelig fyllingsgrad/komprimering, så kan man bruke en barbermaskin, eller enda bedre, en vibrator :wink:

Da setter krutte seg ihvertfall i hylsa. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...