Jump to content

Ctec smartlader til elektrolyse?


tailgunner

Recommended Posts

Du kan og prøve sitronsyre med 40gr pr liter blanding i et oppvarmet bad på 50 grader er effektivt. Hvis det er SKIKKELIG rustent kan det hende du må bytte løsningen. Kan legge til at sitronsyre er helt trygt og har ingen skadevirkninger selv ved enorme inntak og smaker forfriskende.

 

Ta laderen din og prøv da vel, så lenge den gir en javn strømstyrke og har vern bør det gå trygt for seg ihvertfall. En rusten kloss til prøvekanin har du sikkert på lur:)

 

Er det våpendeler du skal fjerne rust på? det blir ikke særlig pent med hverken den ene eller andre behandlingen og trenger pussing og polering etterpå for å bli noe å se på, men rusta kan du banne på er borte.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar.

Det er en gammel Rolling Block som trenger litt omtanke. Det er ikke så viktig hvordan overflaten blir seende ut så lenge rusten ikke tærer lenger. Om resultatet blir tilfredstillende har jeg en munnlader med fastrustet nippel som skal få samme behandlingen.

 

Jeg skal ta meg en tur bort til stasjonen og høre om dem har et litt slitent batteri å avse så skal jeg prøve meg frem :D

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

For svarte, må ha dette på ett ventilert sted :shock:

 

For egen del bruker jeg kaustiksoda i vannet. En gammle batterilader til dette og en offeranode så blir det nesten som nytt. Har opplivet mange bremsekalipere og andre mindre bildeler på denne måten. Noen minutter med stålbørste etterpå så er det faktisk i stand som nytt så lenge det ikke er gravrust som har gravt seg godt ned i metallet.

 

OBS! OBS! Husk og koble minus og plusskabeln riktig, ellers blir delen dere vill ha fin brukt som anode :oops:

Link to comment
Share on other sites

Rulleklossen er i storform. Skrubbet den ren under rennende vann og alt som minner om rusten som var er noen groper i stålet. Hadde aldri trodd at det var så enkelt å fjerne så mye slagg og rust.

 

Anngående HMS så er ikke kjøkkenet mitt noe kott uten lufting. Det er et stort rom med to svære vinduer som kan åpnes helt og trekken der inne var nokk i massevis.

Link to comment
Share on other sites

Elektrolysebad er tingen. Eneste jeg angrer med det er att jeg burde ha prøvd det for 20 år siden og ikke de siste to årene. Ville spart meg for mye banning og sliping og pirking for og få bort rust :oops:

 

Dette er mere i min smak, legg tingene i bad, sprette en kald en i garasjen, høre på radion og småpussle med andre ting i mellomtida :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det beste av alt synes jeg er at ikke noe friskt metall blir borte. En stolt gammel kriger skal få beholde patinaen sin :D

Men som du sa så er det viktig å koble riktig. Surt om man skulle finne ut at musketten/kammerladern/perkrevolvern på godt og vel 160 år har fungert som anode for en bit skrapmetall.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ikke si hva som fungerer best men jeg kan si hva jeg gjorde...

 

I dag brukte jeg ca 250 gram salt utrørt i ca 7 liter vann. Etter første forsøket bøyde jeg til en bit armeringsjern som fungerer som anode. Den la jeg i bunn av bøtta og den stakk ca 10cm opp på sidene.

C-tec'en(laderen) ble koblet til et slitent mc-batteri og minus(-) ble koblet videre til den rusta RB'en. Pluss ble koblet til anoden nedi bøtta og RB'en ble lagt i bunn av bøtta UTEN kontakt med anoden. Så ble pluss-polen koblet til batteriet og laderen ble satt i lademodus. Da begynte det umiddelbart å boble av rusten. Etter et par timer var all rust oppløst og jeg skrubbet det bort under rennende vann med en skrubb-svamp av det grovere slaget.

 

Jeg tok ikke bilder av kassa før jeg startet men tro meg det fungerte.

 

Edit: kjærringa blei faktisk imponert :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Har med bra resultat brukt gamle Håndsager til OfferAnode. Disse er det stor overflate på, og gir god kontakt. (kan kveiles oppi en bøtte).

Bruker selv KrystallSoda i vannet, for at det skal lede (liker ikke saltvann).

Bruker en mer avansert strømforsyning, med Spenning/Strøm regulering som kilde. Jo mere Power, jo fortere går det!

 

Det kan etter litt eksprimentering være fristende å bruke en Rustfri/Syrefast OfferAnode. Det er ikke veldig lurt, da Vannet og Gassen blir full av dritt. Chromium og annet som en ikke skal leke med. Det er STERKT kreftfremkallende.

 

Mvh. Joda

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...