Jump to content

Toppjakt i Sverige 2012


Aannerud

Recommended Posts

Hei

 

Vi er en gjeng som akkurat har kommet hjem fra skogsfugl jakt i Sverige (Dalarna). Ble 4 Røyer og 1 tiur.

Så mye storfugl som grusa om morran så tror det kan bli bra med toppfugl! Men vurderer allikevel og prøve oss lenger nord, krysse grensa rundt Trondheim, Helst ikke lenger sør enn Femundsmarka (bara for og prøve oss litt andre steder). Hytte er ønskelig ellers finne områder for cruising på breie fjellski:)

 

Noen som har noen tipps og komme med?

 

Mvh

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

Har ingen erfaring fra det området, men kontakt turistkontoret i Østersund. De bruker å ha greie på slik.

 

Her er også en interessant side: http://www.landbys.se/landbys/14046.jaktservice.html. Disse bør i hvert fall ha litt kontroll!

 

Edit: Et søk på toppjakt her, ga dette resultatet: http://www.inatur.se/sv/Taggar/Jakt/Toppjakt/

 

Øst for Femundstraktene fins Idre, Särna og Sveg. Hører om folk som drar til Lofsdalen, og har sett fugl der, på tur til Dalsvallen hvor jeg selv har prøvd to ganger uten å ha sett fugl. Fikk ordnet både jakt og hytte gjennom turistkontoret i Sveg.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Heile norra halvdelen av Sverige er fullt av skog og fullt fugl. Jeg kommer fra Gävle ved kysten rett nord for Stockholm og der er de masse orrfugl og tjäder.

Men de er og fugle her i Norge, jeg gikk en tur ikke veldig langt fra Holmestrand og på tre timer så sparka jeg opp 12 orrfugl og så 2 tiur og en røy.

 

Gresset er ikke altid grønnere på andre siden :wink:

Link to comment
Share on other sites

hei bor selv i holmestrand men farter land og strand etter fugel . sesongen frem til nå har vært brukbar men har også reist mye rundt de siste åra fra lierne til telemark . er ivrig hunde jeger med flink irsk setter men tar også noen turer på toppjakt. var i dalarne i fjor og der var det bra med fugel på topp. drar ditt i år også men ble veldig nysgjerig når du sa det var bra med fugl ikke langt fra holmestrand??jeg jakter kun rådyr på hjemmefronten men kjenner jo til hoff vist det var det du hintet til??.kom gjærne med pm

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Sitter og lurer på topptur i Sverige i Januar det eneste som stopper er vel egentlig at jeg synes det er ekstremt vanskelig og finne et terreng på en hvis størrelse hytte er fint jeg tar gjerne med meg lavoen hvis det ikke er hytte.

Hadde satt ekstremt stor pris på råd og tips fra de som har mer erfaring med svenske tiuren :D

Link to comment
Share on other sites

Grubler på en tur over grensa sjøl. Var i Orsa i fjor. Ble invitert av en hyggelig kar på Robsoft.nu. Utrolig gjestfritt å invitere ukjente på jakt og attpåtil guide! Gratis opphold i hytte i jaktområde og. Makan... :D Hele helga kostet meg kun en drøy '"sjuhundrelapp", og da var jaktkort i tre dager, mat og diesel inkludert.

 

Også klarte jeg å kløne til så fælt... Bommet på to orrhaner og klønet det til på en tiur så den reiste da jeg bare måtte liiiiitt nærmere! :oops:

 

Aner ikke hvordan det er i Sverige nå, men. Er jo tidvis elendig med fugl langs grensen, så kan jo hende det er noenlunde dårlig rundt omkring på den andre siden av grensa og.

 

Det som taler mot toppjakt i Sverige denne sesongen er arbeidstiden. Håpløse mandager og fredager utover i januar, og halvannen dag med jakt er lite om jeg må reise fredag ettermiddag. :?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...