Jump to content

Federal 210 hetter, eller "hovmod står for fall"


høggern

Recommended Posts

Når jeg ladder ammo jeg skal bruke i viktige konkurranser på banen har jeg nesten utelukkende brukt federal 210 hetter. Jeg har alltid holdt federal for å være noe av det beste av tennhetter. Om har også ment at de fleste klikk og etterbrennere var noe man fikk dersom man brukte cci eller andre suspekte tennhettetyper.

 

Mine erfaringer med klikk på hjemmeladd ammo (jeg skriver erfaringer, men det burde stått erfaring, det var 1 klikk) kommer nemlig av den gangen jeg hadde kjøpt 5000 stk odin (magtech) tennhetter på 90 tallet. Og så har jeg hatt et par etterbrennere med cci hetter, selvføglelig på stevner nå i vår(2 etterbrennere på under 1000 hetter).

Og i sommer fikk jeg en klikk på et banestevne. Da gikk jeg automatisk ut fra at også den pakken skudd var ladet med de "forbaska" cci hettene som hadde gitt meg problemer tidligere i vår. Jeg tok vare på patronen, skulle operere den å finne feilen når jeg fikk tid. I går tok jeg den fra hverandre. Å stor var jeg i øynene når mine grågrønne så at det var en federal 210 hette som var synderen.

Enda større var glaninga når jeg så at hetta var helt uten eksplosiver. Dvs den er blank inni koppen, ambolten er på plass, og den er lakket med den røde fargen som federal 210 hetter har innvendig.

 

Så.... jeg har lært at selv de jeg trodde var noen av de beste hettene kan svikte. Og hovmod står for fall.

Link to comment
Share on other sites

Har det motsatt :D . Bruker kun Federal når de er fri for CCI. Federal entrer Lapua hylsene dårligere og jeg synes det er mer ujevn motstand å sette hettene i lomma.

Er vel ikke helt oppe i ditt forbruk. Med det går ca 3000 stk i året. OG det er kun 205 jeg bruker i nød.

Link to comment
Share on other sites

Etter at mange dfs-skyttere og andre jeg kjenner har hatt problemer med etterbrennere i cci-200 (LR) hetter de siste årene så holder jeg meg unna de så godt det lar seg gjøre. Fikk ikke tak i federal eller winchester hetter i fjor så kjøpte en kartong cci da, det resulterte i 2 etterbrennere (klikk-bang er ikke no gøy i konkkurranser)

Kan godt være BR hettene til cci er bedre. ;)

 

At federal er noe "harde å få satt i" stemmer.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...