Jump to content

Hylsetrimming...?


leoestby

Recommended Posts

Hvor viktig er det at alle hylsene er like lange?

 

Utgjør det stor forskjell om en hylse er på 51,0mm og en annen på 51,2mm?

 

 

Er fersk hjemmelader, og har kun Norma NP trainer hylser per dags dato. 1 gangs skutte hylser måler fra 50,90mm til 51,25... Er det normalt med 0,35mm forskjell? Eller kan jeg forvente bedre av andre/ (dyrere) hylser?

Link to comment
Share on other sites

Store forskjeller vil vel gi litt forskjellig kulehold of dermed litt mer spredning enn om alle hylsene er like lange(og tunge)

Det viktigste er at hylsene ikke er FOR lange da dette kan være direkte farlig. Hvor langt dette er kommer jo ann på kaliberet og står som regel i ladeboken. Skulle du være i tvil så er det bare å oppgi kaliber her så får du nok svar :D

Link to comment
Share on other sites

Er kun hvis hylsene er for lange det er farlig generelt. Forskjellen du måler hylsene til er ikke unormalt eller farlig.

Varierer fra fabrikat også dette med lengder. I 243 win som jeg lader skiller det 1mm fra nye Lapua og Norma-hylser. Kjøp deg Lee hylsetrimmer , enklere blir det ikke :D

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Kan skrive under på dette. Det sitter langt inne for en Dillonmann å innrømme at noe fra Lee er bra, men er imponert over hvor enkelt, nøyaktig og billig det kan gjøres.

 

Fant til og med bruk for den udugelige skrutrekkeren min.

 

Det du trenger er dette:

 

2011-10-06%25252018.05.37.jpg

Styrepilot med holder, Hylsetrimmeren og verktøy for å fjerne grader. Alt kosta meg 169,-

 

2011-10-06%25252018.06.54.jpg

Tørke av hylsefett

 

2011-10-06%25252018.07.20.jpg

Trim hylsa

 

2011-10-06%25252018.07.44.jpg

Fjern grader innvendig og utvendig

 

2011-10-06%25252018.08.40.jpg

Voila!

 

Du bruker 2-3 sekunder på hver operasjon.

 

LM

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...