Jump to content

Javisst kan hundene våre spore :)


jaktlykke

Recommended Posts

Må bare få legge ut en liten bildeserie fra dagens fersksporprøve...

 

Hunden ble satt på spor etter kolle og kalv - nemlig disse to her:

PICT00202.jpg

 

PICT00222.jpg

 

De beita og koste seg rundt viltkamera før de bestemte seg for å forsvinne derfra sånn i halvåtte tida.

 

PICT00282.jpg

 

En times tid etter at de forsvant derfra nådde vi fram til der som viltkamera var plassert; vi hadde da sporet i en halvtime på kolla og kalven (tydelige avtrykk hele veien).

 

Her kommer hunden i fint driv - midt i sporkjernen :)

 

PICT00322.jpg

 

Jeg må bare få si det; hvor mye bevis trengs for å si at dette er SPORING på RETT individ???

 

PICT00342.jpg

 

Må også få gratulere føreren her med godkjent ettersøkshund etter denne sporinga!

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hvis man ser forslaget til DN - er "testen" ang. våre ettersøkshunder - lagt til grunn.

 

Jeg undres atter en gang på kompetansen - eller kanskje mer riktig: den praktiske tenkemåten - til noen i "fagarenaen".

 

Det er sikkert flere av de som er her inne - som synes hundene sine gjøre gode jobber.

Dvs. at de finner skadet vilt.

 

Er det ikke det som er målsettingen med en ettersøkshund?

 

Svadapratet med å ha "kontinental-hunder" (som noen forfekter) - fungerer selvsagt ikke i et land hvor jakten foregår i 100-vis av daler som ikke er fremkommelig uten en "planlegging".

 

Hvor mange "proffesjonelle" ettersøksekvipasjer skulle man ha hatt - for å dekke opp dette?

 

La oss si at ekvipasje 1 - foretar et ettersøk i referanseområde 1.

Det er også meldt om behov i referanseområde 2.

 

Avstanden mellom disse referansene er bare 10 km - så det skulle gå greit :) .

 

Men så viser det seg at ettersøk 1 tar sin tid :? , og ekvipasjen blir noe fysisk prøvet.

 

Referanse 2 er bare 10 km unna - i luftlinje.

Og for den som vet forskjellen på luftlinje - praktisk ankomsttid i et "dårlig terreng" :winke1: etc. - kan sikkert se for seg problemet som oppstår.

 

Både for hund og fører.

 

Hunden har brukt seg opp på konsentrasjonsarbeide - og fører har brukt seg opp fysisk.

 

For egen del må gjerne DN revidere reglene for ettersøkshunder - og jeg skal jobbe for å oppfylle disse kravene.

Men jeg kommer ikke til å skrive avtale med noen.

 

Det har jeg ikke gjort med noen av mine hunder.

De har vært - og er - til eget bruk, men kan selvsagt bistå alle og enhver - hvis jeg er tilgjengelig.

 

For hva skjer om jeg skriver under en avtale - og ikke kan overholde den (er på jobb, syk, etc)?

 

De jeg har skrevet avtale med - kan anmeldes for å ikke ha fulgt opp ettersøksplikten.

Og jeg kan saksøkes for kontraktsbrudd.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...