Jump to content

God oppdretter av jakt springer spaniel


bard1487687027

Recommended Posts

Jeg forutsetter at du med jaktspringer mener støtende hund til jakt på fugl og småvilt. (Det finnes også ESS som brukes på hjortevilt på ulikt vis).

 

De fleste oppdrettere i Norge har tradisjonelle linjer som brukes til mye ulikt, men i liten grad som støtende hund på småvilt. Miljøet for rendyrkede jaktspaniels er lite, og det er få oppdrettere. Rendyrkede jaktspaniels er som man skjønner utmerkede jakthunder, men ikke i stand til å hevde seg på utstilling. De skiller seg for mye ut fra tradisjonelle (utstilling) linjer i sitt eksteriør.

 

Egentlig finnes det bare én oppdretter av jaktspaniels (ESS) i Norge, Fantin, der jeg fikk min Western fra (årets jaktspaniel 2010). 8)

 

Jeg må likevel for skams skyld nevne at det også finnes en annen stor oppdretter av jaktspaniels (ESS), Streamside. :winke1:

I tillegg finnes det noen små oppdrettere som har et kull nå og da. Og så har man selvfølgelig også jaktcockere, der Scooterbrook dominerer.

 

Jeg vil anbefale at du ser på oversikten over jaktprøver de siste årene. På jaktprøvene foregår det reell jakt på fugl, med felling. Det finnes også jaktanleggsprøver og apportprøver, men det er kun jaktprøver som klart dokumnterer hundens jaktlige egenskaper.

De siste års resultater (overordnet rangering) finner du her: 2010 2009 2008 Oversikt

Link to comment
Share on other sites

jeg kjøpte en slik for en god del år tilbake, av Oppdretteren Springtrend.

Å det var av hunder de jakta med.

Og den jeg hadde var en ett grovere "kaliber" enn mange av de andre jeg har sett som var av utstilings oppdrettere.

 

Men anbefaler rasen, ble brukt på både elgjakt og fugle jakt, med flere døde elger og ryper som resultat, samt en knakende god familie hund!

Så springtrend tror jeg kan være værdt og undersøke. Å holder til på statthelle/stanghelle eller hva det heta..

 

http://www.springtrend.no/

Link to comment
Share on other sites

Takker for veldig fine svar, kjempemessig.

 

Helt nytt for meg med jakt med støtende hund men noe jeg har hatt veldig lyst til å begynne med, utifra min kunnskap om jakt springer spaniel er at dette er fenomenale hunder til dette formålet, samt perfekte familiehunder dermed har jeg nøyaktig hva jeg vil ha å jobbe med fremover.

 

Nå er det bestemt så dermed gjelder det bare å finne oppdretteren (som jeg fikk linker til her) å gå igang, jeg gleder meg utrolig til å komme igang... :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...