Jump to content

Impregnering av sko


glockoman

Recommended Posts

Jeg skal impregnere et par nye Alfa Bever, og et par Crispi Besseggen. Hva slags impregnering bør jeg bruke? Har en boks med Nikwax. Funker det bra, eller bør jeg følge bruksavnisningen og bruke anbefalt spray? På marsstøvlene har jeg aldri brukt annet enn svart Kiwi, siden de aldri blir vanntett uansett, men tenkte prøve å få disse best mulig.

På forhånd takk :D

Link to comment
Share on other sites

Nikiwax funker på Alfa Bever. Men min erfaring med spray er at det blir ikke "fuktig" nok i lengden, så den har jeg mistet litt troen på. Men nikiwax fingerer. Ellers så har jeg skiftet til Crispi hunter nå, og da bruker jeg bare "Collonil ANTI RAIN wetterputz", dette er mer som en svart skokrem egentlig, men det virker som det fungerer bare greit. Vet ikke om det er noen som har andre erfaringer?

Link to comment
Share on other sites

Er på mitt andre par Bever etter å ha slitt ut det første i løpet av en god del år i forsvaret. Bruker også Garmont syncro II som er til forveksling lik Crispi Bessegen.

 

Det aller viktigste er at læret ikke tørker ut. Knusktørt lær både sprekker og oppfører seg som en svamp. Har brukt både spray og skokrem, men et par ganger hvert år bruker jeg beeswax eller minkolje. Beeswaxen gnur jeg inn MASSE av før jeg varmer den litt med føner slik at den blir litt mer tynnflytende og trekker lettere inn.

 

Uansett hva du bruker så må du unngå produkter med silikon. Både Bever og Beseggen er memransko og silikon tetter membran.

Link to comment
Share on other sites

Takk for innspill. Da bruker jeg bare den Nikwax'en jeg har til impregnering. Brukte spray på et par eldre Bever jeg brukte før, men syntes læret trakk vann uansett. Så jeg gikk over til svart Kiwi etter hvert. Silikon bør man vel unngå uansett hva slags sko man har...?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...