Jump to content

Førstegangshagle. Hva skal jeg kjøpe...


Thebigt

Recommended Posts

Hei, er helt nyfødt ang. dette med jakt og hagler. Har hatt jegerprøva i et par år nå, og jeg fyller 18 på onsdag så da er det snart tid for egne våpen... Har sett litt på ei remington 870 super magnum hagle på XXL. Noen erfaringer med denne? Er åpen for andre forslag, innenfor budsjettet opp til 5000,- Skal hovedsaklig jakte due i første omgang...

 

http://www.xxl.no/jakt-vaapen/vaapen/ha ... cm-1045856

Link to comment
Share on other sites

En Remington 870 er en ypperlig anledning til å øve seg i bruken av søkefunksjonen.

 

Men siden frekkeheten ikke kjenner grenser, så skal likevel jeg, som ikke er eier av nevnte våpen, gjøre en kort oppsummering:

 

Dette er et driftssikkert, velprøvd verktøy som i kammringen du ser på kan brukes til alt.

 

Noen liker ikke tyngden på lange turer, andre blir ikke fortrolige med mekanikken. Begge disse ankepunktene kan ordnes med trening.

Sikringen er ikke godt plassert, men dette gjelder mange pumper og halvauto hagler. Man kan leve med det.

Dette er antagelig haglen som har mest tilleggsutstyr og varianter takket være lav pris, lang historie og stor utbredelse.

 

Om du synes pumpemekanismen er til å holde ut, så ville jeg valgt denne fremfor en Star fra denne siden av årtusenskiftet.

 

Hvorvidt du også tar et søk på XXL og deretter velger å støtte en ordentlig våpenbutikk, blir opp til deg.

 

 

Om du havner på en 870, så vil jeg anbefale at du setter deg grundig inn i våpenets mekanikk. Eiere av dobbeltløpere gleder seg over å olje treverk; eiere av pumper og halvautoer gleder seg over å sette sammen alle delene etter demontering og puss.

Link to comment
Share on other sites

Rem. 870 var min første hagle, Her har du en trofast venn livet ut.. Som nevnt tidligere kan den brukes til alt! Den er robust og tåler juling. Og blir du lei etc bogner det på markedet deler til denne kammeraten..

Pluss er en rimelig børse, legg heller ett rødpunkt sikte med i prisen for bedre treffsikkerehet..

Sjekk min tråd under.. Hittill er den eneste børsa jeg har skutt rådyr med, men drilling er på vei :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for svar! Regner med at jeg blir prøven meg på denne, takk for tipset om søkefunksjonen. Er ikke mange timene gammel her. Støtter så klart en ordentlig våpenbutikk da det er en selvfølge å støtte min aktuelle lokale butikk Jakt og friluft Gjøvik. Hva bør jeg ta av syntetisk stokk og tre. Syns personlig det er finere med syntetisk stokk, men har hørt tre stokkene er mer solid...

Link to comment
Share on other sites

Hva bør jeg ta av syntetisk stokk og tre. Syns personlig det er finere med syntetisk stokk, men har hørt tre stokkene er mer solid...

 

Kjenner ikke syntstokken til Remington, men syntetiske stokker er generelt veldig bra. Selvsagt finnes det unntak, og her gjelder regelene om at du får hva du betaler for. Men tror du trygt kan gå for syntetisk - ødelegger du en plaststokk, så hadde du antagelig ødelagt en trestokk i samme situasjon.

 

 

De flest er mest fornøyd med en vanlig hagle (O/U eller S/S) som første hagle.

Stemmer nok det, men er det fordi vanlig hagle er bedre eller fordi de fleste velger vanlig som første hagle? Tviler på at noen av oss har objektive tall på det, men bare noe til ettertanke.

 

Det er lettere å finne en dobbeltløper som passer deg, en ei pumpe/auto, de er mer alround

 

Det er lettere å rote seg bort i justeringståka i evig søken etter en dobbeltløper som "passer", enn på en pumpe/auto som bare bryr seg litt om høyde og lengde og ellers overlater jobben til skytteren.

Jeg skriver det under forutsetning av at våpenet skal brukes på jakt. Er det snakk om konkurranseskyting, er Griffon på rett spor.

Dette er i grunnen to ulike filosofier når det gjelder hagleskyting. Remington 870 er kanskje det fremste beviset på at du treffer også med ubehandlet plank :)

Link to comment
Share on other sites

Har hatt min Rem 870 i noen få år nå, den har tjenestegjort som "dekkshagle" på kayakk under sjøfugljakt, og verre miljø for et våpen tror jeg ikke finnes. Har ikke hatt én klikk eller forkiling, ikke en rustflekk heller. Latterlig lett å demontere/montere for vask og puss, og svært pålitelig. Minuset er at når våpenet er nytt kan billige lerduepatroner kile seg noe en gang i blant, men dette går over. At den i tillegg er tøff å se på, og at du kan oppgradere den fra basic til Star-Wars er intet minus... :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...