Jump to content

Rabberns vei til skyting på alle hold.


Ola96

Hvilket kaliber?  

49 members have voted

  1. 1. Hvilket kaliber?

    • 6,5x55
      42
    • 308win
      6
    • 223
      1
    • Annet skriv et innlegg.
      0


Recommended Posts

Hei gode menn, gutten på 15år kommer igjen.

 

Nå er det cirka et år til jeg kan kjøpe eget våpen og da blir det vel litt skyting, men hva skal jeg velge på dette store markedet?

 

Her er en tidligere tråd laget av meg: viewtopic.php?f=43&t=27785

Den skrev jeg for en god stund siden, da min kamerat skulle ha seg rifle og han har kjøpt seg en Husquarna 1600 og montert boberg stokk.

 

Men jeg syns ikke den er så veldig god så skulle holdt disse kriteriene.

 

- God til 500 meter original.

- Billig, 5000kr totalt.

- Driftsikker.

- Presis.

- Lite rekyl f.eks 6,5x55

 

Vet jeg er krav stor men har god tid så det er inget problem, men men.

Link to comment
Share on other sites

Kjøp deg en Kongsberg M67 i god stand, og meld deg inn i et skytterlag. I den alderen du er vil du bli tatt godt vare på om du virker seriøs. En god M67 koster kanskje 1500,- og det er lite som trengs av forbedringer på dem, mens du lærer deg å skyte sparer du til en Sauer 200STR.

Skytterlagene trener og konkurrerer på 100 og 200 om sommeren og på 15m med .22LR om høsten. På ettervinteren og våren konkurrerer de i feltskyting, på hold mellom 200 og 600m - iall slags vær. Det er moro skyting, og ekte langholdsskyting.

 

Husk ellers : "the road to 1000 yards starts at 50 feet"

 

K

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen ja, så på salgsforumet her at det lå en fin m67. Skal bare gøre med min far om jeg får lov til å kjøpe eget nå snart eller om jeg må vente til neste år. Hva er det som burde gjøres da, for å få en god m67? Hvis det ikke koster så mye så kan jeg jo bruke litt på ammo også resten på nytt løp når den tid kommer. Evt en ladepresse når det begynner å bli dyrt.

Link to comment
Share on other sites

gjøres da, for å få en god m67

Den er god, om den er i god stand er den mer enn god nok. Min skjøt over 6000 skudd med god presisjon - etterhvert var det ikke hull i hull. Men før løpet ble utslitt hadde den en presisjon som ikke stod tilbake for noe som er innenfor dine rammer.

JEg kan komme på en mengde ting en kan gjøre med en M67, men ingen som egentlig forbedrer den.

M67en har sine begrensninger, men de får du ikke gjort noe med uten å kaste bort masse penger bdre brukt på ammo eller sparing til ei "top of the line" rifle, om det er det du vil ha etterhvert.

En børsemaker kan montere kikkertsikte på den eventuelt, men det har du igrunnen ikke bruk for på ei stund - skyte og kos deg. Når du får råd og lyst, og vet hva du vil ha kjøper du ei dyrere rifle og setter M67en skapet.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Ja blir nok ikke så jeg begynner å bygge om denne da jeg har sett på forumet her at det er veldig dyrt og man får ikke noe mer igjen ved salg. Men jeg lurer på åssen klubb jeg skal melde meg inn i, DFS eller det lokale skytterlaget?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Ble litt skyting i går, med en salongrifle :) Skjøt 50 skudd fordelt på meg og min far ca 25 hver. Men ble mye bom da vi ikke har skutt med den før, og den har stått ubrukt i mange år.

 

Først så satt jeg ut 3 tomme hermetikk bokser 50-60 meter ute på jordet, men vi bomma på alle skuddene ca 10 stk. Så satte vi opp en isopor plate på 1x1,5m ute på 45-50 meter, og skjøt 2 og 2 skudd helt til vi traff siktepunktet. Så prøvde vi på boksene igjen og vi traff på noen skudd før patronpakka var tom.

 

Men vi fikk skutt litt, å skal skyte mer. :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...