Jump to content

223 VS 222


even6,5x55

Recommended Posts

hei , jeg lurer på , hva er forskjellen mellom 222 og 223 ?? jeg har altid trudd 223 er så mye bedre

 

jeg lurer på om jeg skal ha en 223 ? eller 222 ??

 

har en kombi valmet 412s , 222 og 12 , men den står på fattern , men jeg vil ha en egen en ...men veit ikke helt om jeg skal spare til 223 ? eller 222 ??

 

noen som kan komme med noen innspill ??

Link to comment
Share on other sites

222 har en mindre hylse og kan derfor ikke få kuler opp i samme fart som en tilsvarende kule skutt fra en 223-hylse.

223 er langt mer vanlig -> ammunisjonen er langt billigere. Hvis du leter etter 100% presisjon ville jeg dog kanskje prøvd 222, den er jo en gammel benkeskytterpatron.

Link to comment
Share on other sites

222 har en mindre hylse og kan derfor ikke få kuler opp i samme fart som en tilsvarende kule skutt fra en 223-hylse.

223 er langt mer vanlig -> ammunisjonen er langt billigere. Hvis du leter etter 100% presisjon ville jeg dog kanskje prøvd 222, den er jo en gammel benkeskytterpatron.

 

 

oki , ja sant nok det :)

Link to comment
Share on other sites

Siden du skal jakte småvilt og kanskje rådyr med kombien (pga riflekaliberet), så vil jeg påstå at det ikke har så fryktelig mye å si. Forskjellen på ei 55 grs kule fra 222 eller 223 er ikke veldig stor. Dessuten gjelder det å få ned hastigheten noe på feks fugl så da er muligens 222 litt bedre.

 

Man må se litt på bruksområdet for kaliberet. Hadde det vært ei rifle du skulle kjøpe ville jeg nok ha sagt 223, selv om jeg har 222 selv. Det er noe lettere å få tak i (variert) ammunisjon og prisen er rimeligere for de billige variantene. Norma Jaktmatch og Norma Oryx vil jeg tro koster omtrent det samme.

Det blir vel ikke mengdeskyting med rifla på kombien.

 

Har sjøl både rifle og kombi med 222 og Norma sine smeller funker utmerket.

 

Jeg tror populariteten til 223 i Norge i hovedsak skyldes at dette også er veldig populært utenlands, mye pga at det er Nato-ammunisjon. I tillegg leveres færre rifletyper i 222 enn 223, og flere leverer rifler med hurtig riflestigning til 223. Det siste gjør at man kan skyte med lengre (altså tyngre) kuler.

 

Begynn å spar du, så kjøper du en i det kaliberet som dukker opp på et godt tilbud. Hvis du da ikke vil snylte ammo på far din, da tar du 222 :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg også er i noenlunde samme situasjon.. Har en eldre bekjent som jeg kan overta mellom 100 og 1500 fabrikknye .222 patroner av dersom jeg kjøper meg en .222

Det jeg har lurt på er om det finnes rifler i .222 med kjapp nok riflestigning til at det vil være en mulighet å brosje den opp til 223 når det er slutt på tomhylsene (om noen år :-) )

Link to comment
Share on other sites

Hva med denne? http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=103&t=58002

 

Hvis jeg ikke husker feil så passer også 512 løpssettene (Finn Classic) til denne (sjekk det ut), så her kan du utvide med haglesett eller kombisett i annet kaliber. Eller hva med ei dobbeltrifle til elgjakta?

 

Hvis jeg ikke allerede hadde hatt en kombi, så hadde jeg sjøl vurdert denne. Som Hornetman sier så kan du gjøre gode kjøp på 222, så du skal skyte mye med riflepipa dersom du skal tjene igjen dette på en muligens dyrere kombi i 223.

Link to comment
Share on other sites

Det jeg har lurt på er om det finnes rifler i .222 med kjapp nok riflestigning til at det vil være en mulighet å brosje den opp til 223 når det er slutt på tomhylsene (om noen år :-) )

 

Jeg har ikke sett noen, men så har jeg ikke leita veldig heller. Noen andre får korrigere meg hvis jeg tar feil.

"Standarden" for 222 har i nesten alle år vært 1:14. Brotsje opp kan du gjøre uansett, men kulebegrensningen vil fortsatt da være ca 50-55 grs (avhengig av kuletype).

Link to comment
Share on other sites

Har en eldre bekjent som jeg kan overta mellom 100 og 1500 fabrikknye .222 patroner av dersom jeg kjøper meg en .222

 

Med 1500 fabrikkpatroner og fornuftig omladning av hylsene har du vel hylser til 3-4-5 piper omtrent... :shock:

Da burde ikke oppbrotsjing til 223 være aktuelt på ei stund... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Siden du skal jakte småvilt og kanskje rådyr med kombien (pga riflekaliberet), så vil jeg påstå at det ikke har så fryktelig mye å si. Forskjellen på ei 55 grs kule fra 222 eller 223 er ikke veldig stor. Dessuten gjelder det å få ned hastigheten noe på feks fugl så da er muligens 222 litt bedre.

 

Man må se litt på bruksområdet for kaliberet. Hadde det vært ei rifle du skulle kjøpe ville jeg nok ha sagt 223, selv om jeg har 222 selv. Det er noe lettere å få tak i (variert) ammunisjon og prisen er rimeligere for de billige variantene. Norma Jaktmatch og Norma Oryx vil jeg tro koster omtrent det samme.

Det blir vel ikke mengdeskyting med rifla på kombien.

 

Har sjøl både rifle og kombi med 222 og Norma sine smeller funker utmerket.

 

Jeg tror populariteten til 223 i Norge i hovedsak skyldes at dette også er veldig populært utenlands, mye pga at det er Nato-ammunisjon. I tillegg leveres færre rifletyper i 222 enn 223, og flere leverer rifler med hurtig riflestigning til 223. Det siste gjør at man kan skyte med lengre (altså tyngre) kuler.

 

ja , sant , hehe , blir nok en 223 ;)

 

 

Begynn å spar du, så kjøper du en i det kaliberet som dukker opp på et godt tilbud. Hvis du da ikke vil snylte ammo på far din, da tar du 222 :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...