Jump to content

Jakt med drivende hund 2011


Beago

Recommended Posts

skal vi lage en tråd som handler om rådyrjakt og hjortejakt med drivende hund? Her kan vi dele historier fra treningen frem mot jakta og videre utover høsten når jakta drar i gang. Stille spørsmål og dele erfaringer, uansett hunderase.

Hadde vært artig med en slik tråd.

 

Selv skal jeg ut med min stråhåra dachs første tur denne sesongen i kveld. Han er 16mnd nå og hadde en del gode tegn i fjor på slutten av sesongen så det blir spennende :)

Link to comment
Share on other sites

Artig tråd :)

 

No har eg trimma min strihåra dachs i ca 3mnd med atv om kvelden, den holder ca 12-13kmt ca 8km 4-5 ganger i veko... So hu begynner og finne formen nå. Hu er 3år gammal og har vell skåte ein 15hjorter for hu til no..

So va planen at eg skulle ta eit slepp med hu i kveld, og sjå om eg får hu te og søke ut litt bedre en kva hu gjore tidligere 8)

 

Var litt dum og slapp hunden allerede fysta året, som resulterte at eg kunne gje faen i fersksporprøven med hu inntilvidere :mrgreen:

 

mortens

Link to comment
Share on other sites

hu går ikkje lenger en ca 150-300meter, noe som er litt for lite.. Er en da i eit terreng med lite hjort, blir det mykje trakking.. :lol:

 

Men som regel er eg og jakter i terreng med veldi mykje hjort i, so då går losen lett :)

 

Skal komme med info etter sleppet i kveld eg :)

 

Kordan er det med din hund da?

Link to comment
Share on other sites

var ute første tur i dag.. i grunn ganske fornøyd første gang ut. blei ingen los desverre, men syns han søkte fint ut. 150m og opptil 200m er jeg fornøyd med på en varm sommer(høst) ettermiddag. Ett sted holdt han på i en time i en radius på 150m fra meg.. han løp frem og tilbake og hit og dit og støta fælt hele tida.. har nok stått dyr der, men han fant nok ikke noen utgang på spora.. sikkert ikke lett når det er så tørt og varmt. blir vel dårlig med vitring da?

likevel bra for kondisjonen at han får løpt litt. blei faktisk 9km for han på 2 og en halv time :)

 

får prøve igjen torsdag ettermiddag. å så blir det vel ut tidlig på lørdags morgen med dugg i grasset er det nok bedre håp. han er bare 16mnd så syns det virker bra foreløpig.

 

uansett godt å komme i gang! :)

Link to comment
Share on other sites

lurer på en ting...; når dere jakter med hund på rådyr og hjort, har dere hunden i bånd, går innover ett stykke og slipper å lar bikkje søke ut. dersom den etter ett par runder i terrenget på 150-200m i ikke har tatt ut noe og kommer inn til deg igjen, tar dere hunden i band og går litt lenger innover før dere slipper på nytt å lar den søke ut, eller hvordan gjør dere dette reint praktisk?

 

eller blir dere bare stående for å se om den søker lenger og lenger ut?

Link to comment
Share on other sites

Hei, det varierer nok litt fra hund til hund.

 

Personlig er hunden min litt treg på utslagene, tidlig i sesongen søker han ut til en 100 - 200m, da går jeg litt med han av hensyn til postene.

utover høsten blir han mer og mer selvstendig og kan gjøre jobben selv.

 

Før jakta, og dersom jeg er alene, sitter jeg konsekvent og gir meg egentlig før han blir frustrert over å ikke finne noe, slik at han fremdeles synes det er gøy. så kan jeg gå til en annen plass i terrenget og slippe igjen der.

 

Om det er riktig måte å gjøre det på vet jeg ikke, smaken er vel som baken.

 

Min ble litt miljøskadet da jeg begynte å slippe han, for jeg slapp i en liten skogflekk det alltid gikk 3 rådyr, og han ble litt for godt vant med hvor store utslag han trengte å gjøre for å finne fot.

Link to comment
Share on other sites

Det snakkes om preging av hund på vilt.. jeg har en beagle som aldri har hatt nærkontakt med hjort, men tenner skikkelig når vi går over hjortetråkk. Jeg er usikker på hva skjer når jeg slipper hunden i marka, jeg vil da ikke vite hva vilt han går på?? Jeg skal selvfølgelig vise han hva en hjort er når jeg har skutt nå i høst. Bør jeg prøve på et slipp før det??

Link to comment
Share on other sites

Man vet jo aldri hundre prosent om bikkja tar ut rådyr eller hjort eller elg for den saks skyld når man slipper i skogen. mitt forslag er at du slipper han og ser om han søker ut og tar ut etterhvert. Prøv å slipp han der du vet det er hjort i området. Da er det jo størst sjans for at det er hjort han tar ut. :)

Link to comment
Share on other sites

Artig tråd.

 

Selv er jeg helt fersk med drivende hund og har en BAN som er halvannet år.

 

Han ble sluppet for første gang på søndag, på rådyr. Resultatet ble en lang los på 2 timer og 15 minutter, ca 15 kilometer, med gj.snittlig drevhastighet på 6 km/t. Rådyret turet fint rundt i sirkel rundt uttaket og var aldri lengre enn 5-600 meter fra uttaket.

Link to comment
Share on other sites

Flott tråd. Har en beagle på 17 mnd. Har ikke trent mye med LOs på han fram til nå. Har prioritert blodsportrening. Men har hatt en 5-6 LOs på han. Variere mellom 10 min og 1 time. Men han er ikke flink til å søke rundt og finne spor på egenhånd. Men håper på at det bedrer seg. :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har to basset fauver. den ene er 4,5år og jager fint. Dvs. den var treg men kom seg bra mot slutten av andre sessong, da var han 1år og 9mnd.

Den andre er nå 1år og 4mnd. Han er interessert i både katter og rev. Vi hadde "revelos" på sykkeltur for noen dager siden. Den eldste skjelte som normalt i et uttak, minsten var helt stille men han var veldig ivrig og "jagde" bra. Har såvidt hørt losmålet hans på noen katter som har forvillet seg inn på gårdsplassen. Jeg blir litt bekymret når han nå er helt stille.

 

Noen vært borti det samme?

Link to comment
Share on other sites

Mange bra innlegg / tips :P I mitt område er der kun hjort. Men rev , hare ++og katt :evil: er det masse av

Det er jo båndtvang nå!!? Å slippe nå så nær jakta vil jeg ikke gjøre, er redd for å jage vilt ut av terrenget vårt og provosere nabovald minst mulig (vestlandet) :?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har to basset fauver. den ene er 4,5år og jager fint. Dvs. den var treg men kom seg bra mot slutten av andre sessong, da var han 1år og 9mnd.

Den andre er nå 1år og 4mnd. Han er interessert i både katter og rev. Vi hadde "revelos" på sykkeltur for noen dager siden. Den eldste skjelte som normalt i et uttak, minsten var helt stille men han var veldig ivrig og "jagde" bra. Har såvidt hørt losmålet hans på noen katter som har forvillet seg inn på gårdsplassen. Jeg blir litt bekymret når han nå er helt stille.

 

Noen vært borti det samme?

 

har vel hørt om at det tar litt tid før "losreleet" slår inn noen ganger. bare å være mye ute så plutselig kommer lyden :)

Link to comment
Share on other sites

hvor ofte er dere ute å trener i skogen med unghundene? å hvor lenge pleier dere å være ute om gangen?

er det greit at det innimellom bare blir en kort tur, slik at man tar han av å drar hjem etter ett par timer dersom den ikke har tatt ut noe, eller bør man alltid ha gooood tid? Kort tur bedre enn ingen tur??

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...