Jump to content

felt skyting for nybeggynere


zikkzakk

Recommended Posts

Hei!

 

Reglene i jaktfeltskyting er enkle. Det finnes 2 hovedklasser; jeger og sporter.

 

Jeger skyter i jaktbekledning og kan ha gevær med vekt opp til 5 kg og kikkert på maks 12x forstørrelse.

Sporter kan ha tyngre gevær og større forstørrelse, og mange skyter også med skytterjakker/bukser.

 

Det skytes på hold mellom 35 og 200m, sittende, stående og liggende, som regel 5 skudd på hvert hold med ildkommando og 2min skytetid. 6 hold eller 30 skudd totalt.

 

Trengs ingen jegerprøve for å delta.

 

Jegerklasser deles inn i JC,JB, JA og inndelingen skjer på fjorårets resultater. Du som nybegynner vil skyte i klasse JC. I sporter finnes A og B. Og i tillegg har vi klasse F (damer) og d1 og d2 for juniorer. På www.njff.no og under jaktskyting og konkurranser finner du regelverk og annen lettlest informasjon.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Noen spm ang jegerklassen:

 

Er det stående, liggende og sittende her også?

Har man med seg "stol" selv eller finnes det på plassene?

Er jegerklasse en samlet klasse eller er det inndelt etterf.eks. kvalifikasjoner(nybegynner), mann/kvinne etc?

 

Har aldri vært med på dette før, men ser at lokalklubben har klubkonk.

i helga og det kunne vært spennende å prøve ...

Må man forresten være medlem for å delta i klubbstevner...?

Link to comment
Share on other sites

Jegerklassene skyter alle tre stillinger. Det er tillatt å benytte en høyere stilling enn spesifisert, f.eks. skyte sittende på liggende hold. D1 (til og med 15 år) og E2 (eldste senior) slipper stående.

Det skal være tilgjengelig noe å sitte på, vanligvis bruskasser e.l., men det er også tillatt å bruke egen "stol".

 

Jegerklassene er inndelt som følger:

- F: Kvinneklasse tilsvarende Jeger C

- Jeger C: Startpunktet, her plasseres man som nybegynner over 18 år

- Jeger B: Har skutt minst to stevner i foregående sesong med poengsum over opprykkskrav fra Jeger C (p.t. 124)

- Jeger A: Har skutt minst to stevner i foregående sesong med poengsum over opprykkskrav fra Jeger B (p.t. 134)

 

Man rykker ikke opp mer enn en klasse fra sesong til sesong. Hvis ikke klassekravet oppfylles en sesong kan man rykke ned fra Jeger A til Jeger B og fra Jeger B til F, men ikke til Jeger C.

 

Som ikke-medlem skyter du i gjesteklasse, den sidestilles med F og Jeger C.

 

Jaktfelt er tvers gjennom moro og trivelig, lett å bli hektet på. Og det er god trening, OG stevner etter 1. april teller som obligatoriske treningsskudd. Lykke til :D

Men er du sikker på at det er stevne denne helgen ? Høres litt rart ut å arrangere klubbstevne samme helg som NM.

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for gode svar!

Jeg tenkte det kunne være moro som en test, og ikke minst som trening, noen større ambsjoner har jeg ikke ennå.

Hektet ja, det får ikke hjelpe :mrgreen: Ble litt hektet på skyting i fjor sommer da jeg fikk egen rifle å jakte med, og litt konkurranseinstinkt har jeg alltid hatt :D Har ikke skutt noe siden i høst så det blir vel nesten litt som å begynne forfra, men klubbkonkurranser er sjelden så skummelt.

 

Joda de har faktisk satt opp konkurranse denne helga her lokalt. Jeg tror jeg treffer en i styret i kveld så får jeg høre litt mer tenker jeg.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...